Je bent hier:
Metend rekenen voor rekenzwakke kinderen
Metend rekenen voor rekenzwakke kinderen
Metend rekenen kom je overal in onze omgeving tegen. Deze verbondenheid met de realiteit maakt dat niemand op volwassen leeftijd ontsnapt aan het omgaan met metend rekenen. Voor rekenzwakke kinderen is dat slecht nieuws. Metend rekenen is voor hen bijna steeds een struikelblok. Hoe kunnen we differentiërend en gericht rekenzwakke kinderen met deze materie helpen?
Programma
We bespreken in deze nascholing eerst een stapsgewijze aanpak om ook rekenzwakke kinderen inzicht te geven in meter, liter, kilogram en al hun afgeleide maten. Vervolgens gaan we gedetailleerd in op het andere grote struikelblok: omgaan met tijd. In een luchtiger intermezzo bekijken we een speelse aanpak voor het omgaan met geld en tot slot bespreken we oppervlakte- en inhoudsmaten.
Bij ieder item bekijken we eerst het theoretisch kader, vervolgens een aanpak om de kinderen deze materie goed te laten begrijpen en uiteraard ontbreken ook in deze nascholing de speelse oefenvormen niet.
De inhoud van de nascholing staat los van de gangbare rekenmethodes en focust zich op het gedifferentieerd werken met rekenzwakke kinderen. Uiteraard zullen ook de collega’s genieten van de bijhorende spellen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- begrijpen waar en waarom kinderen bij metend rekenen kunnen vastlopen;
- kennen een stapsgewijze aanpak om maten, tijd, geld… inzichtelijk te maken voor rekenzwakke kinderen;
- kennen de limieten van de klassikale mogelijkheden;
- kennen een schat aan speelse oefenideeën die men ook in hoekenwerk kan toepassen.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs 2de en 3de graad.
Begeleiding
Hilde Heuninck heeft zich als logopediste reeds meer dan 25 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze schreef in de voorbije jaren de praktijkboeken van de Rekenwereld tot 20, 100 en 1000 en het praktijkboek Metend rekenen. Ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand en recent schreef ze Kijk, de komma. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen, werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Praktisch
Cursuscode:
21/LAG/038ACursusmateriaal en lunch inbegrepen.
Deze nascholing werd voordien aangeboden onder de titel "Metend rekenen in het lager onderwijs".
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 26 november 2021 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.