Je bent hier:
Omgaan met leerlingen met leer- en ontwikkelingsproblemen: concrete tips voor al wie niet voor de klas staat
Omgaan met leerlingen met leer- en ontwikkelingsproblemen: concrete tips voor al wie niet voor de klas staat
De klas van nu is een diverse klas. Leerkrachten hebben de mond vol over differentiëren. Maar is dat ook belangrijk voor secretariaatsmedewerkers die niet zelf voor de klas staan? Hoe begrijp je leerlingen beter die moeilijk gedrag vertonen, steeds tegen dezelfde regels aanbotsen, moeilijk begrijpen wat je bedoelt als je tegen hen praat of te verlegen lijken te zijn om hulp te vragen? Deze nascholing leert je welke moeilijkheden leerlingen met specifieke ondersteuningsnoden ervaren en hoe je communicatie met deze leerlingen beter kan verlopen. Je gaat met concrete tips naar huis die je onmiddellijk in je eigen praktijk kan toepassen.
Programma
Tijdens deze nascholing leer je wat ASS, ADHD, dyslexie, dyscalculie en hoogbegaafdheid betekenen voor een leerling. Hoe beïnvloedt hun manier van denken het contact met medewerkers op school? Je krijgt tips om het contact vlotter te laten verlopen en aangenamer te maken voor alle partijen.
Je krijgt veel praktische voorbeelden. Er is voldoende tijd om stil te staan bij eigen ervaringen en om samen met de groep op zoek te gaan naar praktische tips, waarmee je onmiddellijk aan de slag kan.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing...
- weet je wat ADHD, ASS, dyslexie… betekenen;
- begrijp je welke noden leerlingen met leer- en ontwikkelingsproblemen hebben;
- communiceer je op een meer gerichte manier met leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften;
- ervaar je in je praktijk hoe betere communicatie leidt tot beter contact.
Doelgroep
Secretariaatsmedewerkers, middenkader, directies en andere schoolmedewerkers zoals mensen die voor- en nabewaking of middagtoezicht op zich nemen, uit alle onderwijsniveaus en -types die niet voor de klas staan. Geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Els Smekens is leraar, haalde een BanaBa Buitengewoon onderwijs en een master Special education needs autisme. Ze heeft ervaring binnen het gewoon en het buitengewoon onderwijs. Sinds een paar jaar werkt ze als ondersteuner voor het ondersteuningsnetwerk Oost-Brabant in de derde graad van een secundaire school.
Praktisch
Cursuscode:
23/OP/042ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 17 mei 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.