Je bent hier:   Onderwijskundig beleid met impact: Professionele Leergemeenschap (PLG) - BaO Antwerpen

Ervoor zorgen dat leerkrachten de onderwijsleerprocessen van álle leerlingen optimaliseren vormt de essentie van ons schoolbeleid. Deze focus staat ook centraal in het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (OK) en bijgevolg tijdens doorlichtingen. Onderwijskundig beleid met impact tot op de klasvloer creëren vormt een hele uitdaging. Een sterk denkkader en bijhorende hefbomen stellen je in staat om op maat van jouw school een succesvol leerzorgbeleid uit te werken. De talrijke praktijkvoorbeelden, uitgebreide uitwisseling en co-creatie in dit traject bieden je inspiratie om een concreet actieplan op te maken.

Bijeenkomst professionele leergemeenschap 1

Tijdens de eerste bijeenkomst van de professionele leergemeenschap (PLG) leg je mee de basis voor samenwerking en peer learning gedurende het traject. Je bepaalt samen onder begeleiding van een coach een aantal leidende en coachende principes om de bijeenkomsten optimaal te laten verlopen. Je selecteert in de professionele leergemeenschap de prioriteiten waarrond jullie gaan samenwerken en samen leren in relatie tot het beleidsplan van elke school.

Bijeenkomst professionele leergemeenschap 2

Je neemt actief deel aan de verdere bespreking van de gezamenlijke prioriteiten. Je past daarbij de kennis, vaardigheden, attitudes en inzichten van dag 1 en 2 toe. Via de intervisiewerkvorm verdiep je het eigen denk- en reflectiekader en verzamel je bijkomende feedback om je beleids- en actieplan te versterken.

Bijeenkomst professionele leergemeenschap 3

De focus van de intervisie tijdens deze PLG ligt op de toepassing van de inzichten uit opleidingsdagen 1, 2 en 3, het formuleren van verdere bekommernissen en leervragen en het finaliseren van een (voorlopig) beleidsplan met duidelijke aandacht voor strategische implementatie, in aanloop naar het volgende schooljaar. Het coachen van de PLG verloopt gedeeld zodat je impliciet een aantal belangrijke vaardigheden als coach-the-coach bij de school als leergemeenschap kan inoefenen.

Op het einde van dit nascholingstraject:

• evalueer je aan de hand van de aangereikte kaders en richtlijnen het huidige leerzorgbeleid in de school;
  • werk je actief (mee) een gedragen beleids- en actieplan inzake leerzorg uit;
  • onderneem je concrete acties om het leerzorgbeleid in de eigen school duurzaam uit te voeren met effect tot op de klasvloer;
  • pas je coachende vaardigheden toe in een professionele leergemeenschap.

Bijeenkomst professionele leergemeenschap 1 (halve dag - november 2022)

DAG 2 (donderdag 16 februari 2023)

In de voormiddag staan visieontwikkeling (Vision Tree) en waarderend leiderschap centraal. Aan de hand van de aanwezige ervaringen kom je tot algemene aandachtspunten die je meteen kan toepassen in de eigen school(context) en op de schooleigen leerzorgvisie en het actieplan. Brede basiszorg wordt verder verdiept vanuit een MACS-denkkader. In de namiddag maak je kennis met de concrete aanpak van visieontwikkeling in de school van een gastspreker. Daarna pas je in jouw PLG-groep de input en inspiratie inzake visieontwikkeling en waarderend leiderschap toe op de vooropgestelde prioriteiten. Op basis van de verzamelde info in het kader van de beginsituatieanalyse (bij het schoolteam, ouders, leerlingen, …) werk je (samen met een kerngroep) een eerste versie van het beleidsplan uit.

Bijeenkomst professionele leergemeenschap 2 (halve dag - maart 2023)

DAG 3 (vrijdag 12 mei 2023)

In de voormiddag staat strategische implementatie van het leerzorgbeleid gelinkt aan een ondersteunend HRD-beleid centraal. De expertise van de sprekers op het vlak van het ontwikkelen van de ‘School als leergemeenschap’, het werken met verschillende vormen van leergemeenschappen en teacher teams, werkwijzen om (interne) expertise te ontwikkelen en te delen, HRD-beleid in scholen komt uitgebreid aan bod (Team School). Het beleidsplan dat je samen met je schoolteam aan het ontwikkelen bent, toets je hieraan af. In de namiddag maak je kennis met de getuigenis van een gastspreker die de ervaringen met een succesvolle en haalbare wijze van strategische implementatie deelt. Een tweede gastspreker brengt de nieuwste inzichten, mogelijkheden, kaders, decreetgeving inzake leerzorgbeleid, vertaald naar schoolbeleid. Om af te sluiten pas je in jouw PLG-groep de input en inspiratie van die dag toe op je groeiende beleids- en actieplan.

Bijeenkomst professionele leergemeenschap 3 (halve dag - juni 2023)

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 22/LGS/003A

Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

vrijdag 25 november 2022 13:00u 16:00u via afstandsonderwijs (Microsoft Teams)
woensdag 22 maart 2023 09:30u 12:30u HKOG (Huis Katholiek Onderwijs Genk), SG de Speling, Mosselerlaan 110, 3600 Genk