Je bent hier:
Op weg naar een aangename middagpauze voor iedereen
Op weg naar een aangename middagpauze voor iedereen
Is de middagpauze op jouw school een bron van stress voor leerkrachten en andere toezichthouders? Vervelen kinderen zich? Is het te druk in de refter? Wil je komen tot een aangename speeltijd die als echte vrije tijd voelt voor kinderen en team? Dat kan! Maar hoe pak je dat aan? In deze nascholing krijg je inspiratie en concrete handvaten om de middagpauze op jouw school te verbeteren.
Programma
We starten de voormiddag met een uitwisseling over de uitdagingen en sterktes van de middagpauze op je eigen school.
Daarna maak je kennis met het materiaal dat we maakten voor scholen om de middagpauze te versterken (https://reftersenspeelplaatsen.kdg.be). Aan de hand van praktijkvoorbeelden lichten we de verschillende stappen van het veranderkader toe. We leggen ook het gemaakte analysekader uit. Je krijgt inspirerende voorbeelden van scholen en tips en tricks over de middagpauze.
Daarna doorloop je de verschillende stappen die nodig zijn om de middagpauze op jouw school te versterken. Individueel en in groepjes werk je je eigen casussen uit. Hierbij definieer je een positief kernthema. Je maakt oefeningen op het ontdekken (onderzoeken van de beginsituatie) en dromen over de middagpauze. Je gaat aan de slag met het analysekader. Verder kom je ook te weten hoe je op een handige manier prioriteiten kan stellen. Na het bespreken van mogelijke visies op de middagpauze en het samen brainstormen over een actieplan, keer je terug naar school met heel wat inspiratie en concrete handvaten om de middagpauze op jouw school kwaliteitsvol in te vullen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- weet je hoe je een verandertraject kan aanpakken;
- ontwikkel je een visie over een kwaliteitsvolle middagpauze;
- ben je geïnspireerd om in je eigen school aan de slag te gaan met de kaders die aangereikt werden.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, ondersteuners en coördinatoren, directies en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) basisonderwijs
Begeleiding
Leen Dom is onderwijssocioloog en heeft bijna tien jaar ervaring in praktijkgericht onderzoek in het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk van de Karel de Grote Hogeschool. Ze geeft daarnaast les in de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind. Samen met Linde Van Reusel werkte ze aan het onderzoeksproject Refters en Speelplaatsen: een onderzoek naar de organisatie en beleving van middagpauzes in de basisschool (2000-2022).
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.