Je bent hier:
Opvolgdagen voor faalangstbegeleiders
Opvolgdagen voor faalangstbegeleiders
Wie als faalangstbegeleider werkt, kan zijn begeleidingstraject updaten. Wie ermee wil starten, krijgt een kader aangereikt.
Er wordt gefocust op trainingen in groep, maar ook op individuele begeleiding. Telkens staan de mogelijke onderdelen van een begeleiding centraal, evenals valkuilen en hoe je die kan vermijden. Er wordt handelingsgericht en interactief gewerkt vanuit de eigen praktijkervaringen.
Programma
Dag 1
- Taak en functie van de faalangstbegeleider op school.
- Faalangst vanuit het zorgcontinuüm: hoe organiseer je ‘een verhoogde zorg’ voor faalangst?
- Faalangst binnen de leerzorg: van signalering en intakegesprek tot zorgoverleg met ouders en leerkrachten. Welke valkuilen herkennen we?
- Hoe kan je faalangst screenen en signaleren?
- Hoe plaats je faalangst in een handelingsgericht kader?
- Welke informatie i.v.m. faalangst hoort in het leerlingvolgsysteem?
- Discussie: gaat het om faalangst of een gebrek aan zelfvertrouwen of weerbaarheid of …? Belang van een juiste terminologie.
Dag 2
- Practicum handelingsplannen voor faalangst?!
- Oefenen van werkvormen en technieken die in een training aan bod kunnen komen.
- Toolkit: mogelijke inhoud van een faalangsttraining.
- Verkennende brainstorm: hoe sensibiliseer ik rond faalangst vanuit wat leerkrachten nodig hebben, hoe coach ik collega’s, hoe communiceer ik met de klassenraad en met ouders?
- Specifiek: hoe vang ik piekmomenten van angst en stress bij leerlingen op doorheen het schooljaar?
Meebrengen op dag 2: eigen materiaal werken met faalangst.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen hun taak als faalangstbegeleider evalueren;
- kunnen een faalangsttraining op school opzetten en/of evalueren;
- kunnen een individuele en groepsbegeleiding aanbieden;
- oefenen technieken om in hun eigen faalangsttraining mee aan de slag te gaan;
- wisselen good practices uit;
- formuleren aanbevelingen naar sensibilisering en communicatie i.v.m. faalangst op school.
Doelgroep
Faalangstbegeleiders, leerlingenbegeleiders, CLB-medewerkers s.o. De eerste dag Faalangst in het s.o. werd al eerder gevolgd.
Begeleiding
Ann Geentjens, klinisch psychologe, begeleider Postgraduaat socio-emotionele leerlingbegeleiding, educatieve medewerker CNO, Labyrinth en groepspraktijk Delta, voormalig leerlingbegeleider en leerkracht.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
21/SEB/012ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
eigen materiaal werken met faalangst.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 15 maart 2022 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
dinsdag 29 maart 2022 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.