Je bent hier:
Pedagogisch straffen en belonen: een basis.
Pedagogisch straffen en belonen: een basis.
We komen uit een cultuur waarin de leerkracht zonder discussie de ‘baas’ was. Die autoritaire cultuur bestaat niet meer. Straffen verliezen meer en meer hun effectiviteit. Toch kan een leerkracht nog altijd ‘echte autoriteit’ verwerven. Wie dat heeft, kan ‘in the flow’ lesgeven. Belonen is een essentieel onderdeel van de goede klaspraktijk. Alleen als je leider bent in de klas en als je ook beloont, krijg je van de klas het recht om te straffen. Hoe doe je dat?
Programma
Dag 1
- Hoe verwerf je natuurlijk leiderschap in je klas?
- Leerlingen gedragen zich vaak als zoogdieren. Dat zijn ze ook. Leerkrachten zijn het gelukkig ook. Ze zijn het alleen vergeten.
- Waaruit ontstaat “echte autoriteit”?
- Bij welk type leerkracht leren leerlingen het best?
- Welke factoren bepalen het leereffect?
- Wat is de basis van een constructieve relatie met je leerlingen (en collega’s)?
- Hoe kan je dus kwaliteitsvol en met plezier lesgeven?
- Waarom is belonen zo belangrijk?
- Waarom vergeten we zo vaak te belonen?
Dag 2
- Welke soorten straffen zijn er?
- Welke straffen zijn effectief?
- Is elke straf ook zinvol?
- Waarom kan je het gedrag van sommige leerlingen niet (meer) veranderen met straf?
- Waarom is consequent zijn belangrijker dan zwaar straffen?
- Waarom mag je alleen ‘koud’ straffen?
- Mag je onderhandelen over de strafmaat?
- Zijn leerlingen een andere diersoort dan leerkrachten?
Via concrete voorbeelden, interessante inzichten en tips reflecteer je met humor op je dagelijkse lespraktijk.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen
- de leefwereld van hedendaagse jongeren en hun noden beter inschatten;
- lichaamstaal decoderen;
- de voorwaarden voor optimaal leereffect herkennen en benoemen;
- concrete tips voor een constructief klasmanagement toepassen;
- het gedrag van leerlingen effectief bijsturen;
- uitleggen waarom belonen beter werkt dan straffen;
- verschillende soorten straffen benoemen en duiden;
- de best mogelijke straf gebruiken.
Doelgroep
Leraren, coördinatoren, directieleden.
Begeleiding
Walter Verniers
algemeen directeur Emmaüs secundair Aalter
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
17/OND/017A
Jouw bijdrage: 175 EUR.
Inlichtingen bij: Saskia Stuyven, 03 265 46 86, saskia.stuyven@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 18 januari 2018 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
donderdag 25 januari 2018 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.