Je bent hier:   Pedagogische kwaliteit in de kinderopvang: verdiepende opleiding over het meetinstrument MeMoQ

Geef jij les aan toekomstige kinderbegeleiders baby’s en peuters? Ben je nog niet voldoende vertrouwd met MeMoQ? Tijdens deze nascholing maak je diepgaand kennis met het meetinstrument MeMoQ. Je verkent het instrument en de zes dimensies, je leert hoe het instrument MeMoQ in kinderdagverblijven wordt gebruikt en je gaat samen met de andere cursisten aan de slag om werkvormen te ontwikkelen die in jouw klas bruikbaar zijn. Tot slot maak je de terugkoppeling naar jouw leerplandoelen.

Je verkent op activerende wijze het meetinstrument MeMoQ dat aan bod komt in de leerplandoelen voor kinderbegeleiders baby’s en peuters. Je ontdekt hoe MeMoQ in de dagelijkse praktijk wordt gebruikt en je krijgt inzicht in de verwachtingen van de kinderopvangsector ten aanzien van kinderbegeleiders. Je gaat aan de slag met het ontwikkelen van werkvormen die je ook in je eigen klas kan toepassen.
Je krijgt tips van goede materialen om te gebruiken in je les en handvaten om je eigen expertise te verbreden en verdiepen.

Na het volgen van de nascholing:

• benoem en beschrijf je de zes dimensies van het MeMoQ-meetinstrument uit de kinderopvang;
  • illustreer je hoe dit MeMoQ-meetinstrument in de dagelijkse werking van een kinderdagverblijf wordt gebruikt;
  • beschik je over werkvormen om met MeMoQ aan de slag te gaan in je lessen aan toekomstige kinderbegeleiders van baby’s en peuters;
  • koppel je leerplandoelen uit jouw leerplan voor toekomstige kinderbegeleiders van baby’s en peuters terug aan de zes dimensies van het MeMoQ-meetinstrument.

Deze nascholing richt zich tot leraren van toekomstige kinderbegeleiders baby’s en peuters (0-3 jaar), zowel leraren in het secundair als leraren in het volwassenenonderwijs. Er is geen specifieke ervaring of voorkennis vereist.

Katrein Ebinger werkte van 2017 tot 2022 als ondersteuner van kinderdagverblijven bij Regie Kinderopvang van stad Antwerpen. Momenteel werkt ze als expert diversiteit en toegankelijkheid bij Helan Kinderopvang vzw en geeft ze opleiding over pedagogische kwaliteit in de kinderopvang bij CNO.

Cursuscode: 24/GZW/014A

Syllabus inbegrepen

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

laptop + leerplan beschikbaar hebben (digitaal of op papier)