Je bent hier:   Praten met multiculturele klassen over seksualiteit en relaties

Praten met multiculturele klassen over seksualiteit en relaties

Hoe begin ik een gesprek of vorming over relaties en seksualiteit en hoe rond ik het respectvol af? Wat als ik het referentiekader van mijn gesprekspartner niet ken? Wat kan ik vragen en wat kan helpen om de jongere hierover te laten praten? Welk materiaal is cultuursensitief? We besteden zowel aandacht aan individuele gesprekken als lesgeven over relaties en seksualiteit.

In een multiculturele klas komen heel wat jongeren samen met een zeer diverse achtergrond. Hun kennis over relaties en seksualiteit is niet altijd even uitgebreid, bij gebrek aan voorlichting. Om tegemoet te komen aan de noden van deze jongeren, bieden wij je in deze workshop cultuursensitieve tips en tools aan.

Het programma is gericht op werken met groepen en houdt in:

• een voorstelling van materialen en diensten;
  • een voorstelling van Zanzu.be, website als ondersteuningsmiddel en tips om te praten over seksualiteit in een multiculturele context;
  • oefenen met methodieken en spelvormen, zoals Tussen de Lakens;
  • groepsgesprekken over seksualiteit: houding begeleider in een multiculturele klas.

De deelnemers kunnen:

• de meest bruikbare methodieken, materialen en diensten voor relationele en seksuele vorming aan multiculturele klassen selecteren;
  • verschillende tools hanteren om concreet rond relationele en seksuele vorming in multiculturele klassen te werken;
  • een kwalitatief programma uitwerken en begeleiden.

Leerkrachten of begeleiders van jongeren die relationele en seksuele vorming geven of met jongeren in gesprek gaan over seksualiteit (secundair, hoger en volwassenenonderwijs).

Bart Vandenbussche traint intermediairs om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan over relaties en seksualiteit. Vanuit zijn ervaringen als vormingswerker, voogd en lector in de lerarenopleiding koppelt hij graag visie aan praktijk.

Cursuscode: 18/SEB/060A

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.

Jouw bijdrage: 114,5 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

vrijdag 10 mei 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)