Je bent hier:   Putting the Chat in ChatGPT: effectieve prompting

Putting the Chat in ChatGPT: effectieve prompting

Tijdens deze nascholing word je meegenomen in de wereld van prompting en leer je hoe je de output van GPT-modellen kunt verbeteren door je instructies of vraagstellingen beter te formuleren. Je ontdekt verschillende manieren om de GPT-tool in te zetten in je lessen, zoals het geven en genereren van nieuwe opgaven, het formuleren van feedback en het aanpassen van de tool aan specifieke doelen. Je werkt met een framework gebaseerd op het onderzoek van Mollick, waardoor je deze vaardigheden kunt ontwikkelen.

Daarnaast maak je kennis met de basisprincipes van GPT-tools, zoals het belang van contextvensters. Door deze sessie krijg je dus praktische handvaten om GPT-technologie op een zinvolle manier in je onderwijspraktijk toe te passen.

Effectieve prompts ingeven heeft voor jou nadien geen geheimen meer!

Tijdens deze nascholing begin je met de basiskennis over GPT-technologie. Vervolgens bouw je stapsgewijs verder door eenvoudige vragen steeds complexer te maken. Via enkele kerningrediënten werk je naar een kader waarmee je diverse vraagstukken kunt aanpakken, zoals het genereren van nieuwe opgaven of het ontwerpen van dynamische chats over schrijftaken. Deze tools helpen je om GPT-technologie effectief in te zetten in je lespraktijk.

Kennis:

• Basiskennis over GPT-technologie: deelnemers begrijpen de basisprincipes van GPT-modellen, zoals hoe deze werken en waarom context belangrijk is.
  • Framework voor GPT-toepassingen: deelnemers zijn bekend met een framework en weten hoe dit kan worden toegepast op GPT-technologie.
  • Verschillende rollen van GPT-tools: deelnemers kennen verschillende manieren waarop GPT-tools in het onderwijs kunnen worden ingezet, zoals voor het genereren van opgaven of het ontwerpen van dynamische chats.

Vaardigheden:

• Prompting: deelnemers kunnen effectieve prompts formuleren om de output van GPT-modellen te verbeteren.
  • Toepassen van GPT-tools: deelnemers kunnen GPT-tools inzetten voor verschillende onderwijsgerelateerde vraagstukken, zoals het creëren van nieuwe opgaven en het ontwikkelen van interactieve chatgesprekken.
  • Analyse en evaluatie: deelnemers kunnen de output van GPT-modellen analyseren en evalueren, en waar nodig bijsturen voor optimale resultaten.

Leerkrachten uit alle niveaus die aan de slag wensen te gaan met GPT-technologie. Er is geen vakspecifiek profiel verbonden aan deze sessie. De aangehaalde voorbeelden komen veelal uit het secundair onderwijs maar iedereen kan aansluiten want de opdrachten vertrekken veelal vanuit het eigen perspectief van de cursist.

Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent en auteur van het boek AI in de klas – praktische gids voor onderwijsprofessionals. Daarnaast is hij extern vakbegeleider bij het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek B’ aan de Educatieve Master Grieks-Latijn aan de UGent. Samen met zijn studenten ontwierp hij digitaal lesmateriaal. Verder kan je Robbe vinden in afleveringen over AI-technologie zoals ‘Het Digitale Dilemma’ (VRT), ‘Snapt Ge Mij Nu’ (VRT) en ‘De Leraar Denkt … (Buiten De Krijtlijnen)'.

Cursuscode: 24/OND/202A

Cursusmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Eigen laptop (eventueel met lader)