Je bent hier:
Python in de klas
Python in de klas
Apps, sites, algoritmes… bepalen steeds meer en meer ons leven. Om onze jongeren voor te bereiden op die digitale toekomst, werken we aan hun vaardigheden en kennis binnen het computationeel denken. Maar hoe begin je daaraan in jouw klas? Hoe sla je meteen de brug met een courante programmeertaal zoals Python?
Je krijgt in deze nascholing meer dan 150 kant-en-klare oefeningen en lesvideo’s om te gebruiken in jouw eigen klas of om jou bij te staan bij de voorbereiding van jouw eigen lessen.
Programma
Tijdens deze nascholing bespreken we uitgewerkte leerlijnen en lesmateriaal om aan de slag te gaan met computationeel denken en programmeren in het secundair onderwijs. We vertrekken in de eerste graad en bouwen zo op naar de derde graad. We verdiepen ons in lesmateriaal dat ontworpen is voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- leg je in eigen woorden het belang van computationeel denken en programmeren uit;
- herken en duid je de stappen zoals de decompositie, patroonherkenning, abstractie, algoritme ontwikkelen en debugging;
- duid je de meerwaarde van het gebruik van het leerplatform Dodona voor vakdidactiek;
- maak je gebruik van lesmaterialen om in de eerste graad aan de slag te gaan met computationeel denken (lesmaterialen zoals DwenguinoBlockly, Blockly of de MakeCode-omgeving);
- maak je gebruik van lesmaterialen om hiermee aan de slag te gaan in de tweede en derde graad, zoals bijvoorbeeld opdrachten binnen Dodona rond Python of eventueel R-code;
- hanteer je de basissyntax van Python om een reeks oefeningen op te lossen.
Doelgroep
Leerkrachten uit het secundair en docenten uit het hoger onderwijs die aan de slag gaan met computationeel denken en programmeren. Ook leerkrachten wiskunde tweede en derde graad zijn zeker welkom! Enige affiniteit met werken met computers, het navigeren via de browser, werken met wachtwoorden… is wenselijk.
Begeleiding
Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Je vindt hem voor de klas als leerkracht op het Sint-Lievenscollege, als lesgever bij het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen of als AI-onderzoeker duchtig aan het werk in een Gentse koffiebar. Daarnaast is hij ook auteur van het boek ‘AI in de klas – Praktische gids voor onderwijsprofessionals’.
Ben je gefascineerd door programmeren of op zoek naar digitaal lesmateriaal rond artificiële intelligentie, AI-geletterdheid en computationeel denken? Dan ben je bij hem aan het juiste adres!
www.robbewulgaert.be
Praktisch
Cursuscode:
25/INF/037ASyllabus en digitaal materiaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
eigen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 25 maart 2026 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.