Je bent hier:
Python in de wiskundeles: spreidingsdiagram en trendlijn met Python
Python in de wiskundeles: spreidingsdiagram en trendlijn met Python
Aan de hand van interactieve Python notebooks stel je gegevens in een csv-bestand voor in een spreidingsdiagram en leer je hoe je een trendlijn vindt die bij deze data past en deze ook visualiseert. Na deze nascholing kan je zelfstandig aan de slag gaan met andere kant-en-klare notebooks waarin STEM-inhouden worden behandeld. Je kan alvast een kijkje nemen op dwengo.org/wiskunde in de leerpaden Spreidingsdiagram, Lineaire Regressie en Regressie.
Programma
In deze hands-on workshop maak je kennis met de interactieve notebooks die je nadien in de klas met je leerlingen gebruikt. A.d.h.v. de programmeertaal Python teken je spreidingsdiagrammen van (echte) data. Je gaat ook aan de slag met een notebook met een STEM-context.
Het lesmateriaal staat gratis ter beschikking op dwengo.org/wiskunde en dwengo.org/stem
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- herken je een csv-bestand;
- visualiseer je gegeven data in Python;
- vind je een trendlijn bij deze data;
- werk je met lineaire regressie, maar ook met kwadratische of exponentiële regressie;
- ben je in staat om (zelf verzamelde of zelf gemeten) data, verzameld in een csv-bestand, te visualiseren, bv. binnen een STEM-project;
- weet je dat computationeel denken en programmeren niet hetzelfde zijn;
- zie je in dat je zelfs zonder voorkennis in Python al snel een reëel probleem met Python kunt aanpakken;
- pas je een bestaand computerprogramma aan aan een nieuw verwant probleem;
- begrijp je dat zelf een algoritme opstellen, niet betekent dat je van nul moet gaan programmeren;
- motiveer je jouw leerlingen om de hulp van de computer in te roepen bij het oplossen van een probleem.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde, wetenschappen en STEM.
Lerarenopleiders wiskunde, wetenschappen en STEM voor leerkrachten secundair onderwijs (professionele bachelor en EduMa).
Er is geen voorkennis nodig voor het programmeren.
Begeleiding
Tom Neutens is computerwetenschapper en leerkracht. Na verschillende lesopdrachten in het secundair onderwijs, aan de hogeschool en voor privé-initiatieven startte hij een doctoraat rond vakdidactiek informatica.
Praktisch
Cursuscode:
23/WIS/061ACursus inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met internetbrowser.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 9 november 2023 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.