Je bent hier:
Samen sterker in gezag: Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit (herhaling 1)
Samen sterker in gezag: Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit (herhaling 1)
Hoe streng mogen we nog zijn? Dit is een vraag die de meeste leerkrachten zich wel eens stellen. Wat mogen we nog eisen van leerlingen? Mogen we nog straffen? Moeten leerlingen niet gewoon doen wat we zeggen, of moeten we over alles onderhandelen met hen? Gezag is in deze tijd geen evidentie meer. Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen. Dit leidt makkelijk tot escalaties en spiralen van onmacht of tegenagressie, zeker bij aanhoudend probleemgedrag van leerlingen of klasgroepen. Veel leerkrachten zijn daarom op zoek naar een aanpak die meer perspectief biedt.
In deze cursus vertrekken we van de ideeën en instrumenten die ontwikkeld werden door Haim Omer. We onderzoeken wat Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet voor jouw klaspraktijk kunnen betekenen.
Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit staan voor een aanpak van (ernstig) probleemgedrag met de focus op aanwezigheid, zelfcontrole, het vermijden van escalatie, het uitbouwen van steunnetwerken en eenzijdige acties gericht tegen probleemgedrag, altijd in verbinding met de leerling in kwestie. Geweldloos Verzet kadert binnen een nieuwe invulling van de positie van de leerkracht: niet boven of naast de leerling maar vanuit een volhardende aanwezigheid: “het is mijn taak”, “ik kan niet toelaten”, “ik houd vol”.
Programma
Dag 1
- Waarom Nieuwe Autoriteit?
- Focus op de pijlers aanwezigheid en relatie
- Spiralen van onmacht, twee soorten escalaties
- Geweldloos Verzet: van sociaal-politieke strijd naar het opvoedingsveld
- Van onmacht naar kracht via verzet zonder escalatie
- Zelfcontrole
Dag 2
- Verzet zonder escalatie: terugkoppeling naar dag 1, extra oefeningen
- De uitgestelde reactie, het oplossingsverzoek
- Drie niveaus van waakzame zorg, preventief en curatief
- Steunnetwerk: in het team, met ouders, met de ruimere gemeenschap
- Transparantie
- Eénzijdige acties van Geweldloos Verzet (deel 1): de vier manden en de aankondiging: demonstratie, oefening, toepassing op eigen casussen.
Dag 3
- Terugkoppeling naar dag 2
- Eénzijdige acties van Geweldloos Verzet (deel 2): campagne van bezorgdheid, sit-in, aanwezige schorsing: demonstratie, toepassing op eigen casussen.
- Relatiegebaren en herstelacties: toelichting, oefeningen
- Waaieroefening, waarin het hele gedachtegoed bij elkaar komt, toegepast op enkele concrete casussen
- Enkele ideeën voor verdere implementatie op je school.
Werkwijze
We wisselen af tussen korte theoretische omkadering en oefeningen, waarin we de vertaling maken naar je eigen werkvloer.
Doelstellingen
De deelnemers:
- ontdekken waar Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet voor staat en onderzoeken in hoeverre dit gedachtegoed aansluit bij de manier waarop ze hun relatie met leerlingen vorm wensen te geven;
- kunnen de 6 pijlers van Nieuwe Autoriteit toepassen in hun eigen interacties met leerlingen;
- leren handelen vanuit “wij” en kunnen collega’s, ouders en andere gezagsfiguren betrekken in geval van onmacht rond gedrag van leerlingen;
- leren hoe ze in geval van probleemgedrag krachtig én verbindend kunnen blijven handelen met de hulp van de tools van Geweldloos Verzet;
- passen NAGV (preventief en curatief) toe op hun eigen klas- en schoolpraktijk en groeien hierin doorheen de drie dagen.
Doelgroep
Leerkrachten en ondersteunend personeel uit (gewoon en buitengewoon) basis- en secundair onderwijs. Deze driedaagse nascholing is gericht op iedereen die vanuit de eigen functie in het onderwijs met het ideeëngoed aan de slag wil in de eigen (klas)praktijk.
Begeleiding
Hilde Leonard, zelfstandig nascholer, gespecialiseerd in het ondersteunen van leerkrachten en schoolteams m.b.t. (on)gewenst gedrag van leerlingen. Hilde is initiatiefnemer en lid van het Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school.
Praktisch
Deze cursus loopt over 3 dagen.
Cursuscode:
23/SEB/003BCursusmateriaal en lunch inbegrepen.
Jouw bijdrage: 369 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 19 maart 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
donderdag 18 april 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
maandag 6 mei 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.