Je bent hier:
Sociale media en het tienerbrein: over executieve functies en het mentaal welzijn van tieners
Sociale media en het tienerbrein: over executieve functies en het mentaal welzijn van tieners
Sociale media zijn als chips of suiker voor een adolescent. Jongeren zijn onlosmakelijk verbonden met hun smartphone, als was het hun ‘derde arm’. Is dat per definitie slecht? Nu meer scholen de smartphone verbieden en er meer aandacht is voor het mentale welzijn van jongeren, is het interessant om recente wetenschappelijke inzichten rond executieve functies en het zelfbeeld van de tiener te evalueren in het licht van hun mediagebruik. Moeten we ons ernstig zorgen maken over de zogenaamde weinig weerbare ‘sneeuwvlokjes’-jongeren of zijn ze sterker dan we denken? En wat met tienermeisjes?
Programma
VOORMIDDAG: Het rijpende tienerbrein en impact van de sociale media
- Breingroeispurt (‘use it or lose it’)
- Typisch tienergedrag (hormonen)
- Identiteitsontwikkeling (nood aan ‘sociale ruimte’)
- Rijpende executieve functies (EF)
- Tieners en hun ‘derde arm’ (beloning)
- EF-conflict met de smartphone (uitdagingen)
- Jongens gamen, meisjes chatten (gender)
- Rol van elke opvoeder/leerkracht/begeleider (‘mediawijsheid’)
NAMIDDAG: Een globale mentale dip – Wat is er aan de hand met onze jongeren?
- Impact van coronacrisis en mondiale ontwikkelingen
- Een gezond zelfbeeld heeft tijd nodig (‘de 15-dip’)
- Prestatiedruk op jongeren (casus: tienermeisjes)
- Meer bewustzijn/bewustwording over mentale gezondheid
- Van onbehagen naar verandering
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing ben je op de hoogte van recente wetenschappelijke inzichten over:
- het rijpende tienerbrein (groeispurt, hormonen, identiteitsontwikkeling, executieve functies);
- uitdagingen en risico’s van intensief mediagebruik bij jongeren;
- mogelijke interventies (gezonde omgang met media) voor meer mentale ruimte bij de tiener;
- impact van prestatiedruk op het zelfbeeld en mentaal welzijn van jongeren;
- risicofactoren bij geestelijke gezondheid van adolescenten (bv. tienermeisjes);
- mogelijke interventies (doorbreken psychisch lijden-taboe) voor meer mentale ruimte bij de tiener.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers, leerkrachten, directies van 3de graad basisonderwijs en het secundair onderwijs
Begeleiding
Inge Van Bogaert is een ervaren gedragswetenschapper, jongeren- en studiecoach (hoogbegaafdheidspraktijk Mind@Domus), senior teacher en leerlingenbegeleider (30 jaar ervaring) en auteur handboeken Gedragswetenschappen.
Praktisch
Cursuscode:
24/SEB/128ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 24 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Goed om te weten
Nog meer weten over het tienerbrein, met de focus op leerzorg? Dan is de nascholing Het kwetsbare tienerbrein, een uitdaging voor vereiste executieve functies op school vast iets voor jou!
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.