Je bent hier:
Spelenderwijs lineair meten en datamanagement met kleuters
Spelenderwijs lineair meten en datamanagement met kleuters
Ontdek de wondere wereld van lineair meten en datamanagement voor kleuters! Verrijk je lespraktijk met praktische inzichten en creatieve werkvormen die perfect aansluiten bij de ontwikkeling van jouw kleuters. Je duikt tijdens deze nascholing in het meten van lengte, diepte, hoogte, afstand, omtrek en breedte. Als tweede topic zet je in op het leren managen van de verkregen data met je kleuters.
Programma
Tijdens deze nascholing leer je de leerlijn van meten voor kleuter kennen: van eerste meetervaringen tot het verder ontwikkelen van deze vaardigheden, wat doe je in welke kleuterklas?
Je ontdekt hoe je praktische werkvormen met prentenboeken en spelletjes kan inzetten. We verkennen prentenboeken die meten op een toegankelijke manier introduceren en spelen spelletjes waarmee kleuters op een speelse manier het concept van meten ontdekken.
Tenslotte bekijken we hoe je spelenderwijs data kan beheren met kleuters. Je leert hoe je verzamelde gegevens samen met kleuters analyseert en bespreekt.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- definieer je de leerlijn van meten bij kleuters;
- benoem je welke grootheden bij lineair meten horen;
- verwoord je wat meten met een tussenmaat inhoudt;
- zie je in een prentenboek de kansen om met lineair meten aan de slag te gaan;
- pas je praktijkvoorbeelden toe op de leerlijn van lineair meten;
- verzamel en rangschik je data met kleuters;
- sorteer en classificeer je data met kleuters;
- maak je met de verkregen data tabellen en grafieken met kleuters;
- analyseer en bespreek je samen met kleuters de verzamelde gegevens;
- ga je vanuit prentenboeken aan de slag met datamanagement in de kleuterklas.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren en leerondersteuners uit het (buitengewoon) kleuteronderwijs. Ook onderwijsprofessionals uit de 1ste graad van het (buitengewoon) lager onderwijs zijn welkom.
Begeleiding
Hilde Rabaut is lector wiskundedidactiek aan de HOGENT en verrichtte de voorbije jaren onderzoek naar wiskunde voor kleuters. Ze richt zich op het gebruik van prentenboeken om wiskundige vaardigheden bij kleuters te ontwikkelen. Hierbij benadrukt ze dat kleuters niet alleen eenvoudige wiskundige concepten kunnen leren, zoals tellen, maar ook meer complexe vaardigheden, zoals patroonherkenning en probleemoplossend denken. Ze pleit voor een vroege en uitdagende aanpak van wiskunde in het kleuteronderwijs om latere leerproblemen te voorkomen.
Praktisch
Cursuscode:
25/BAS/137ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 18 november 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.