Je bent hier:
STEAM in actie: leerlingen coachen en evalueren in verbindend, onderzoekend en ontwerpend leren
STEAM in actie: leerlingen coachen en evalueren in verbindend, onderzoekend en ontwerpend leren
Wil je dat groepswerk in je STEM-klas écht werkt? Wil je leerlingen laten samenwerken aan uitdagende STE(A)M-projecten die hen boeien én verbinden over vakken heen?
Tijdens deze driedaagse training leer je hoe je Design Thinking tools inzet om groepswerk te verdiepen. Je ontdekt en oefent hoe je het samenwerkings- en projectproces helder structureert, creativiteit aanmoedigt en eigenaarschap bij je leerlingen versterkt. Je oefent hoe je dit proces begeleidt, welke tools je wanneer inzet en hoe je het geheel valide evalueert.
Programma
Wanneer je kijkt naar de uitgangspunten van STEM-onderwijs lees je: ‘Vele maatschappelijke uitdagingen kunnen slechts worden aangepakt door een combinatie van specifieke kennis en vaardigheden van wiskunde, wetenschappen of technologie en typische STEM-vaardigheden zoals onderzoeken en ontwerpen. Transdisciplinaire oplossingen zoeken voor problemen versterkt bij leerlingen de verankering van kennis en vaardigheden uit de verschillende disciplines’. Hoewel er duidelijke leerlijnen zijn wat wiskunde en wetenschap betreft, zijn die minder expliciet in STEM-vaardigheden zoals ontwerpend en onderzoekend leren. In deze workshop ervaar je tools die zorgen voor meer eigenaarschap bij leerlingen en helpen bij het groeps- en projectmatig werken. Je gebruikt hierbij als kader het Double Diamond model, dat zijn oorsprong kent in Design Thinking.
Dag 1 zoomt in op de eerste fase van het Double Diamond model: het ontdekken en definiëren van de uitdaging. Nochtans ligt hier de sleutel naar een hogere leerlingenparticipatie, naar een hogere inbreng van leerlinggestuurde oplossingen en naar inclusiviteit. Via actieve werkvormen en tools zoals empathy maps en persona’s ervaar je hoe leerlingen vanuit real-life problemen tot betekenisvolle inzichten komen.
Je ervaart deze tools eerst vanuit leerlingenstandpunt en reflecteert daarna hoe je deze tools kan inzetten in je eigen klaspraktijk in de tweede en derde graad secundair onderwijs. Het zorgt met andere woorden niet alleen voor verbinding tussen de verschillende vakdomeinen, maar zorgt ook voor menselijke verbinding en een hoger leerlingenengagement.
Tijdens dag 2 verken je enkele nieuwe tools zoals brainwriting en de evaluatiematrix. Je leert hoe je groepsbeslissingen begeleidt en hoe je leerlingen eigenaarschap geeft. Je bouwt in groep verder aan STE(A)M-opdrachten op maat van je klaspraktijk. Op het einde van deze dag heb je een blauwdruk van een STE(A)M-project dat je kan toepassen in je eigen klascontext en krijg je ook enkele handvaten om zowel het projectproces als de samenwerkingscompetentie te evalueren.
Dag 3 draait om uitwisseling en verdieping. Je brengt je klaservaringen mee, reflecteert samen met collega’s en leert hoe je groepswerk duurzaam en valide evalueert. Je ontdekt hoe teamleren een hefboom wordt voor groei bij álle leerlingen. Op het einde van deze dag zal je heel wat inspiratie hebben opgedaan voor het ontwerp van nieuwe STE(A)M projecten, voor valide evaluatie en voor de eigen klaspraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van dit traject:
- heb je een grondige kennis van de betekenis van de TEA in STE(A)M onderwijs;
- begrijp je hoe de Double Diamond-structuur (Design Thinking) een kader kan bieden om groepswerk in STE(A)M-onderwijs doelgericht, creatief en gestructureerd vorm te geven;
- beheers je een reeks concrete werkvormen en tools (zoals empathy maps, brainwriting) die je onmiddellijk kan toepassen in je lessen STE(A)M;
- begeleid je leerlingen bij het kritisch verkennen van een probleem, het ontwikkelen van ideeën en het bouwen en testen van oplossingen in team;
- leg je linken tussen deze aanpak en de relevante minimumdoelen STEM voor tweede en derde graad (06.45, 06.46), met focus op samenwerking, probleemoplossing, evaluatie en reflectie;
- beschik je over handvaten om groepswerk en ontwerpend leren te observeren en te evalueren;
- ontwikkel je samen met collega’s ideeën en formats voor de integratie van Design Thinking in jouw STE(A)M-praktijk;
- reflecteer je kritisch over de rol van samenwerking in STE(A)M-onderwijs en hoe je die in je klas/school sterker kunt maken;
- versterk je je STE(A)M onderwijs op basis van actuele inzichten in projectmatig werken;
- leer je van andere gepassioneerde STE(A)M-leerkrachten in uitwisseling van de goede STE(A)M praktijken in ieders klaspraktijk.
Doelgroep
STE(A)M-leerkrachten uit het secundair onderwijs, bij voorkeur tweede en derde graad, die vertrouwd zijn met onderzoekend leren maar zich willen verdiepen in het verbindend en ontwerpend werken.
STE(A)M-leerkrachten uit het secundair onderwijs die vaak groepswerk aanbieden en die zich willen professionaliseren in werkvormen die dit groepswerk faciliteren en in de evaluatie van het proces.
Begeleiding
Sarah Rohaert is gastprofessor aan de Antwerp School of Education (Universiteit Antwerpen) en expert in vakdidactiek architectuur, productontwikkeling en ontwerp. Ze coacht toekomstige leerkrachten in het ontwerpen van creatief kunst- en ontwerponderwijs en maatschappelijk relevante STE(A)M-projecten. Hiernaast omkadert ze internationale interdisciplinaire onderwijs- en onderzoeksprojecten in het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Ze zet in op verbinding en de ontwikkeling van vakoverschrijdende competenties, het hands-on vertalen van theorie naar de praktijk, met aandacht voor inclusiviteit, duurzaamheid, leerdoelgerichtheid en design methodes die helpen bij het ontwerpen van inclusieve, krachtige leeromgevingen.
Adriaan Herremans is docent aan de Antwerp School of Education (Universiteit Antwerpen) en expert in vakdidactiek engineering en technologie. Hij begeleidt toekomstige leerkrachten in het ontwerpen van krachtig STE(A)M-onderwijs en werkt rond digitale competenties, evaluatie en didactische innovatie. In zijn lessen verbindt hij theorie en praktijk, met oog voor creativiteit en leerwinst.
Praktisch
Deze cursus loopt over 3 dagen.
Cursuscode:
25/STM/097ASyllabus en broodjeslunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 369 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
|
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
|
woensdag 25 februari 2026 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
|
vrijdag 13 maart 2026 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
|
woensdag 22 april 2026 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.