Je bent hier:
Storend gedrag begrijpen, opvolgen én aanpakken
Storend gedrag begrijpen, opvolgen én aanpakken
Kinderen groeien op met vallen en opstaan. Soms dragen ze een emotionele rugzak met zich mee die zwaar kan gaan wegen. Via hun gedrag tonen ze dan dat het moeilijk met hen gaat. Steeds meer worden we op scholen geconfronteerd met dit signaalgedrag. Hoog tijd om ons te verdiepen in deze problematiek en stil te staan bij oorzaken, preventie én aanpak. Deze nascholing vertaalt een theoretisch kader naar de dagelijkse praktijk zodat je er onmiddellijk mee aan de slag kan.
Programma
DAGDEEL 1: Moeilijk gedrag begrijpen en in kaart brengen
In dit eerste deel zoom je sterk in op oorzaken van probleemgedrag en leer je beter begrijpen waar moeilijk gedrag vandaan komt en welke achterliggende behoeften er meespelen.
In tweede instantie bekijk je hoe je storend gedrag in beeld kan brengen via een volgsysteem. Vanuit de werkvloer stelt de spreker het lichtensysteem voor dat opgebouwd is volgens een onderbouwd stappenplan zodat je als team of hulpverlener een stevige houvast hebt bij de aanpak van probleemgedrag.
DAGDEEL 2: Moeilijk gedrag aanpakken van preventie tot herstel
Tijdens het tweede dagdeel zie je hoe je preventief kan werken om probleemgedrag te vermijden. Daarna bouw je stapsgewijs op in de curatieve aanpak die gaat van zinvolle beloningssystemen tot herstelgericht werken en begeleiden van crisissen. De nadruk ligt hierbij op verbindend werken zodat een kind na zo’n moeilijk moment weer in zijn kracht kan gaan staan.
Praktijk en theorie gaan in deze nascholing hand in hand.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- analyseer je de behoeften en oorzaken die achter probleemgedrag schuilen;
- bekijk je elke casus met een brede blik met het doel een brede aanpak uit te werken;
- pak je probleemgedrag aan vanuit preventief en curatief oogpunt;
- werk je eenvoudige beloningssystemen uit;
- breng je probleemgedrag systematisch in kaart met als doel een duidelijke opvolging te bieden;
- begeleid je een herstelactie.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, beleidsmedewerkers en -ondersteuners, pedagogische begeleiders, CLB-medewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs
Begeleiding
Karin Genijn is vertrouwensleerkracht en bouwde de jongste vijftien jaar ruime ervaring op in de omgang met verliessituaties en gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Daarnaast runt ze als psychotherapeute en onderwijscoach de praktijk Cocon & Cocoon. Ze is (co-)auteur van de boeken Schooltas vol verdriet en SOS mijn kind heeft stress.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/152ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Casus(sen) waarbij probleemgedrag als thema centraal staat
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 27 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus