Je bent hier:
Storend gedrag begrijpen, opvolgen én aanpakken (herhaling 1)
Storend gedrag begrijpen, opvolgen én aanpakken (herhaling 1)
Kinderen groeien op met vallen en opstaan. Soms dragen ze een emotionele rugzak met zich mee die zwaar kan gaan wegen. Via hun gedrag tonen ze dan dat het moeilijk met hen gaat. Steeds meer worden we op scholen geconfronteerd met dit signaalgedrag. Hoog tijd om ons te verdiepen in deze problematiek en stil te staan bij oorzaken, preventie én aanpak. Deze nascholing vertaalt een theoretisch kader naar de dagelijkse praktijk zodat je er onmiddellijk mee aan de slag kan.
Programma
DAGDEEL 1: Moeilijk gedrag begrijpen en in kaart brengen
In dit eerste deel zoom je sterk in op oorzaken van probleemgedrag en leer je beter begrijpen waar moeilijk gedrag vandaan komt en welke achterliggende behoeften er meespelen.
In tweede instantie bekijk je hoe je storend gedrag in beeld kan brengen via een volgsysteem. Vanuit de werkvloer stelt de spreker het lichtensysteem voor dat opgebouwd is volgens een onderbouwd stappenplan zodat je als team of hulpverlener een stevige houvast hebt bij de aanpak van probleemgedrag.
DAGDEEL 2: Moeilijk gedrag aanpakken van preventie tot herstel
Tijdens het tweede dagdeel zie je hoe je preventief kan werken om probleemgedrag te vermijden. Daarna bouw je stapsgewijs op in de curatieve aanpak die gaat van zinvolle beloningssystemen tot herstelgericht werken en begeleiden van crisissen. De nadruk ligt hierbij op verbindend werken zodat een kind na zo’n moeilijk moment weer in zijn kracht kan gaan staan.
Praktijk en theorie gaan in deze nascholing hand in hand.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- analyseer je de behoeften en oorzaken die achter probleemgedrag schuilen;
- bekijk je elke casus met een brede blik met het doel een brede aanpak uit te werken;
- pak je probleemgedrag aan vanuit preventief en curatief oogpunt;
- werk je eenvoudige beloningssystemen uit;
- breng je probleemgedrag systematisch in kaart met als doel een duidelijke opvolging te bieden;
- begeleid je een herstelactie.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, beleidsmedewerkers en -ondersteuners, pedagogische begeleiders, CLB-medewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs
Begeleiding
Karin Genijn is vertrouwensleerkracht en bouwde de jongste vijftien jaar ruime ervaring op in de omgang met verliessituaties en gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Daarnaast runt ze als psychotherapeute en onderwijscoach de praktijk Cocon & Cocoon. Ze is (co-)auteur van de boeken Schooltas vol verdriet en SOS mijn kind heeft stress.
Praktisch
Cursuscode:
23/LAG/152BCursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Casus(sen) waarbij probleemgedrag als thema centraal staat
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 23 mei 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.