Je bent hier:
Stress de baas: jongeren helpen hun stress te reguleren
Stress de baas: jongeren helpen hun stress te reguleren
Wat doet stress met ons brein? Bewustwording van eigen lichaam en geest is een handige tool die je bij jongeren kan aanbrengen om stress te leren reguleren. In een steeds complexere en stressvolle wereld is dat geen overbodige luxe: steeds vaker melden leerlingenbegeleiders en (zorg)leraren dat jongeren aan faalangst lijden of paniekaanvallen hebben.
Tijdens deze nascholing staan we niet alleen stil bij de rol van een leerlingenbegeleider of leerkracht, maar geven we ook inspiratie over hoe een heel schoolteam zich kan engageren om de veerkracht van jongeren op te krikken. 'It takes a village to raise a child', maar ook: 'it takes a team to teach'. Verwacht een antwoord op volgende vraag: Hoe bouwen we samen aan een verbindend schoolklimaat waarin veerkrachtige jongeren kunnen openbloeien?
Programma
Voormiddag
Hoe leg je jongeren in eenvoudige termen uit wat stress precies is en wat het met ons brein en lichaam doet? Welke oefeningen kunnen we met hen uitvoeren om hun (zelf)bewustzijn te vergroten? Enerzijds oefenen we samen enkele ademhalings- en gesprekstechnieken, anderzijds wisselen we ervaringen, instrumenten en ideeën uit met elkaar.
Namiddag
Hoe bouwen we aan een verbindend schoolklimaat? In de namiddag graven we dieper in de oorzaken van stress op school. Hoe kan je de vinger op de wonde leggen in je school? Welke kleine acties kan elke leraar uitvoeren om in verbinding te gaan met alle leerlingen? Wat is jouw rol als leerlingenbegeleider daarin? Hoe krijg je collega's mee in het verhaal?
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- heb je inzicht in hoe en waarom stress zich in het brein en lichaam manifesteert;
- kan je met jongeren in interactie gaan om hen meer inzicht te geven in wat stress met hen doet;
- pas je diverse technieken toe om leerlingen te helpen hun stress te reguleren;
- analyseer je wat nodig is om in jouw context een verbindend schoolklimaat te realiseren;
- weet je hoe je collega’s kan stimuleren om zich mee in te zetten voor een stressarme school.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, (vertrouwens)leerkrachten, zorgcoördinatoren secundair onderwijs
Begeleiding
Lisa Verhelst is het hart en de ziel van Dagelijks Leren. Als leraar en teamteacher richtte ze deze organisatie op om lerende teams en individuen op een kwalitatieve manier te begeleiden. Ze heeft een passie voor Brussel, diversiteit en meertaligheid en heeft een inhoudelijke achtergrond stresscoaching.
Praktisch
Cursuscode:
24/SEB/126ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 1 april 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.