Je bent hier:
Uitdagend Latijn - verrijk je les!
Uitdagend Latijn - verrijk je les!
In elke klas zitten enkele cognitief sterke en hoogbegaafde leerlingen. En als leerkracht heb je geluk! De principes van de modernisering van het secundair onderwijs focussen expliciet op differentiatie. De vermelding van de taxonomie van Bloom in de leerplannen kan hiervoor een uitgangspunt zijn.
Maar hoe pak je dat dan aan? Hoe bouw je je les zo op dat je alle leerlingen op hun niveau kan uitdagen?
In deze nascholing krijg je enkele uitgewerkte voorbeelden op basis van de boeken Pegasus en Veni en ga je ook zelf aan de slag met het verrijken van je eigen lesmateriaal.
Programma
Deel 1 (kort): Taxonomie van Bloom verkennen gekoppeld aan de kenmerken van hoogbegaafden + overzicht van enkele uitgewerkte lessen uit Pegasus en Veni (grammatica, lectuur en cultuur).
Deel 2 (klemtoon): Je gaat zelf aan de slag. Je neemt lesmateriaal mee dat binnenkort in je klas aan bod komt en je bereidt dat voor met specifieke aandacht voor niveauverschillen (dus ook voor de hoogbegaafden en cognitief sterke leerlingen) in al je klassen.
Doelstellingen
Op het einde van de nascholing
- ken je de specifieke kenmerken van hoogbegaafden;
- ken je de principes om verrijkend lesmateriaal uit te werken;
- heb je een eigen uitgewerkte les om meteen in de klas te gebruiken.
Doelgroep
Deze nascholing is er voor leerkrachten Latijn uit de 1ste, 2de en 3de graad s.o.
Begeleiding
Leticia Vandemeersche is leerkracht klassieke talen en oprichtster van Oida (2018). Via Oida begeleidt ze leerkrachten, directies en leerlingenbegeleiders uit het secundair om hun kennis rond hoogbegaafdheid te vergroten, verrijkend lesmateriaal te ontwikkelen en onderpresteerders te begeleiden.
Praktisch
Cursuscode:
20/LAT/005ADrank en syllabus inbegrepen.
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Graag eigen (opgeladen) laptop, gebruikt lesmateriaal in de klas en werkboek Latijn meebrengen.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Om deze nascholing optimaal te benutten, krijg je voordien toegang tot een les rond hoogbegaafdheid onder de vorm van een leesdocument en een filmpje (max. 30 min.). Er wordt gevraagd de inhoud van deze les voor de start van de nascholing door te nemen.
Via een link die vooraf via mail bezorgd wordt de aangeboden les rond hoogbegaafdheid doornemen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 20 oktober 2020 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 001.A (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.