Je bent hier:   Van strategische doelen tot meetbare resultaten via een haalbaar actieplan

Van strategische doelen tot meetbare resultaten via een haalbaar actieplan

Je hebt met je school een doel voor ogen. Een strategisch doel dat je in een drietal jaar wil realiseren. Is je doel goed geformuleerd? Waar heb je het op gebaseerd? Wat moet het resultaat zijn van je verandering?
Al deze vragen bepalen hoe je je strategisch doel vertaalt in operationele doelen op kortere termijn. Maar hoe zorg je dat dit geen afvinklijstje wordt? Hoe garandeer je dat je acties leiden tot het juiste resultaat over drie jaar?
We pakken deze dag aan als een workshop waarin we een klankbord voor elkaar zijn. Hier en daar een vleugje theorie, maar vooral veel tijd om te zorgen dat je naar huis gaat met betere operationele doelen en acties die echt tot resultaten leiden in je strategische doel.

Voormiddag:
Je bekijkt je huidige strategische doelen kritisch: welke bronnen gebruikte je? Zijn ze inspirerend genoeg voor je team? Wie was erbij betrokken? Hoe ziet het resultaat van je doel eruit? Kan je dat handen en voeten geven? Wat is sterk en wat kan er beter?
In de volgende stap maak je van je strategische doelen operationele doelen op kortere termijn en je stelt je telkens de vraag: dragen ze bij aan het gewenste resultaat?

Namiddag:
De operationele doelen vertaal je naar een concreter actieplan: opnieuw is de uitdaging om te zorgen dat je het resultaat niet uit het oog verliest. Anders vink je af zonder iets te bereiken.

Na het volgen van de nascholing:

• heb je een inspirerend strategisch doel;
  • begrijp je het verschil tussen strategische doelen, operationele doelen en acties;
  • weet je wat een RACI is en begrijp je waarom dat relevant is om je doelen te behalen;
  • sta je stil bij resultaten van doelen en effecten van acties;
  • heb je enkele formats die je kan gebruiken om je strategische doelen te vertalen naar operationele.

Algemeen directeurs, (adjunct-)directeurs, coördinatoren uit het secundair onderwijs.
Je hebt een goed zicht op je data van je school, beheerst de Datawijzer en Smartschool Analytics voldoende om er iets in op te zoeken.
Indien je al een beleidsplan hebt, neem dat uiteraard zeker mee.

Saskia Michielsen was 15 jaar schooldirecteur en operationeel directeur binnen GO!Scholengroep Fluxus. Hier begeleidde ze pedagogische, innovatieve en operationele veranderingen. Ze werkt nu als zelfstandig onderwijsontwikkelaar bij Catalista BV om scholen te begeleiden bij datagedreven veranderingsprocessen.

Cursuscode: 24/DR/300A

Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Opgeladen laptop en je huidige beleidsplan

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Je hebt toegang tot Smartschool Analytics, Dataloep en Datawijzer.

vrijdag 29 november 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)