Je bent hier:   Van virtuele vriendschappen tot sexting: de online leefwereld van jongeren

Van virtuele vriendschappen tot sexting: de online leefwereld van jongeren

Hoe kan je thema's als sexting en online relaties opnemen in de relationele en seksuele vorming aan jongeren? We staan in deze nascholing stil bij wat sexting is en wanneer het voorkomt in de seksuele ontwikkeling.

Daarnaast gaan we dieper in op hoe je kan reageren op incidenten van grensoverschrijdende sexting, waarbij we gebruik maken van het Sensoa Vlaggensysteem. Dit is een methodiek voor begeleiders van kinderen en jongeren om seksueel gedrag bespreekbaar te maken, correct in te schatten en gepast te reageren.

Deze onderwerpen komen aan bod:

• introductie tot het thema sexting aan de hand van de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren;
  • herkennen van grensoverschrijdende sexting aan de hand van concrete criteria;
  • toepassing van het Sensoa Vlaggensysteem op online situaties;
  • inoefenen van het Sensoa Vlaggensysteem a.d.h.v. concrete casussen;
  • inoefenen van een gepaste reactiewijze bij grensoverschrijdende sexting;
  • kennismaking met een handelingsprotocol als leidraad bij incidenten;
  • kennismaking met een leerlijn rond sexting;
  • kennismaking en inoefenen van diverse werkvormen rond het thema sexting;
  • introductie in Grenswijs.be om een beleid te maken rond grensoverschrijdend gedrag.

Na het volgen van deze nascholing...

• gebruikt je team dezelfde criteria om te reageren op een online situatie;
  • ken je het verschil tussen grensoverschrijdende sexting en online experimenteergedrag;
  • weet je welke stappen je na een grensoverschrijdende sexting kan zetten;
  • ken je enkele werkvormen en tools om sexting aan te pakken;
  • weet je welke lesinhouden rond sexting aan bod kunnen komen in jouw klas;
  • ken je de mogelijkheden om een beleid rond grensoverschrijdend gedrag te maken.

Leerkrachten, leerlingbegeleiders, directies, zorgcoördinatoren uit het secundair onderwijs.

Brent Swinnen, afgestudeerd als cultuursocioloog met een grote interesse in sociale interacties en lector aan de PXL Hogeschool voor de vakken Engels en onderzoeksmethoden. Sinds vorig jaar freelancer voor Sensoa over de thema's: sexting, seksueel grensoverschrijdend gedrag en hoe je als omstander hierop kan reageren.

Cursuscode: 22/SEB/051A

Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Eigen casussen mogen op voorhand ingestuurd worden aan CNO via carolyn.smout@uantwerpen, dit ten laatste 2 weken voor de start van deze nascholing, dus voor 01/03 a.u.b.

donderdag 16 maart 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)