Je bent hier:
Verbindend (zelf)leiderschap in onderwijs
Verbindend (zelf)leiderschap in onderwijs
Als (adjunct)directeur, (graad)coördinator, beleidsmedewerker, technisch adviseur, (leerlingen)begeleider, kom je in een positie terecht waarin er leiderschap van jou verwacht wordt. Binnen de context van onderwijs is dit niet altijd evident: leraren hebben een grote autonomie en tegelijkertijd is teamwork de basis van goed onderwijs.
In dit tweedaagse traject ligt de focus op jouw perspectief en jouw ervaringen als “leider”. Hoe kan je jezelf beïnvloeden en versterken om dialoog aan te gaan, vertrouwen en motivatie te vergroten en mensen samen te brengen? Je gaat aan de slag met “zelf-leiderschap” als basis voor een verbindend, duidelijk en gedragen leiderschap.
Programma
Je vertrekt vanuit het gedachtengoed van Verbindende communicatie van Marshal Rosenberg aangevuld met andere modellen.
Via oefeningen doe je aan (zelf)reflectie en krijg je meer inzicht in je patronen en keuzes als leidinggevende. Je krijgt input en oefeningen aangereikt om stil te staan bij je manier van luisteren, gesprekken voeren, verwachtingen formuleren, dialoog voeren, beslissingen mee delen en feedback geven. Via interactieve werkvormen ga je ook aan de slag met eigen casussen rond conflict om je herstelgerichte vaardigheden te oefenen. Een belangrijk thema vormt ook zelf-verbinding: hoe kan ik mezelf beïnvloeden zodat ik mijn rust en veerkracht als leidinggevende kan bewaren?
Deze opleiding heeft de vorm van een training: het gaat om interactieve sessies waarin zowel theoretische kaders aangeboden worden als vaardigheden geoefend worden.
Doelstellingen
In deze nascholing:
- oefen je manieren om met weerstand, boosheid en frustratie van anderen om te gaan;
- leer je heldere boodschappen en verwachtingen formuleren;
- oefen je empathisch luisteren;
- experimenteer je met verantwoordelijkheid nemen/geven/delen;
- oefen je feedback vragen en geven;
- oefen je herstelgericht omgaan met conflicten;
- word je bewust van je eigen gedachten en patronen als leidinggevende.
Doelgroep
Iedereen die leiding geeft in onderwijs zoals bv. (adjunct)directeur, beleidsmedewerker, (zorg of ICT)coördinator, leerlingenbegeleider.
Begeleiding
Anouk Vroemans is leraar en leerlingenbegeleider Pius X Antwerpen Bovenbouw, trainer verbindende communicatie en herstelgericht werken, HERGO-moderator.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
23/DR/282ACursusmateriaal en lunches inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 16 januari 2024 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
vrijdag 9 februari 2024 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.