Je bent hier:
Verder kijken dan een label: kansen zien en creëren in de ondersteuning van leerlingen met een diagnose
Verder kijken dan een label: kansen zien en creëren in de ondersteuning van leerlingen met een diagnose
In het onderwijs kunnen diagnostische labels, zoals ASS, richting geven aan het ondersteunen van leerlingen, maar soms vernauwen ze ook onze blik. In deze cursus verruimen we onze blik en worden kaders aangereikt om voorbij het label te kijken. Met praktische tips en oefeningen ontdek je hoe je, vanuit een bredere kijk, leerlingen nog beter kunt begrijpen en nieuwe mogelijkheden kunt zien om hen verder te begeleiden.
Programma
Voormiddag: interactieve kennisdeling
Wat zijn diagnostische labels en hoe worden ze vastgesteld? We onderzoeken andere manieren om uitdagend gedrag van leerlingen te beschrijven en te begrijpen om te voorkomen dat leerlingen gereduceerd worden tot hun diagnose. Concrete handvaten worden aangereikt om sensitief en genuanceerd te communiceren en zo de leerlingen beter te kunnen ondersteunen.
Namiddag: workshopformule
Tijdens de middagworkshop ga je actief aan de slag met casussen en oefeningen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- weet je wat diagnostische labels zijn en hoe deze worden vastgesteld;
- begrijp je de voor- en nadelen van classificerende diagnostiek en labels;
- beschik je over praktische strategieën om labels in een ruimere context te bekijken en begrijpen;
- heb je handvaten om zelfbewust te handelen;
- ben je uitgerust met een brede verzameling tools en methodieken om de theorie in de praktijk toe te passen.
Doelgroep
Leerkrachten, leerzorgcoaches, leerlingenbegeleiders uit het secundair onderwijs.
Voor deze opleiding is geen specifieke voorkennis van diagnostische processen vereist. Deelnemers dienen echter wel een algemene bekendheid met het bestaan van diagnostische labels te hebben alsook over enige ervaring te beschikken met leerlingen met een diagnose.
Begeleiding
Het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek (KCD) is een Vlaamse vzw die werkt aan het verbeteren en versterken van kwaliteitsvolle diagnostiek in verschillende sectoren. Ze ondersteunen het werkveld door middel van onderzoek, de ontwikkeling van diagnostische richtlijnen en methodieken, het aanbieden van vormingen en het verlenen van advies.
Praktisch
Cursuscode:
24/LZG/070ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 26 maart 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.