Je bent hier:   Verhoog de betrokkenheid en het leerrendement van je leerlingen door het gericht gebruik van digitale tools

Wil je de betrokkenheid en het leerrendement van jouw leerlingen verhogen en hen activeren met behulp van digitale tools? Ontdek dan deze inspirerende nascholing, ontworpen voor leerkrachten uit het lager en secundair onderwijs. Tijdens deze nascholing leer je hoe je innovatieve digitale middelen kan inzetten om je lessen dynamischer en effectiever te maken.

Met praktische voorbeelden, hands-on oefeningen en direct toepasbare tips til je jouw digitale vaardigheden naar een hoger niveau. Of je nu al bekend bent met online leeromgevingen of op zoek bent naar nieuwe manieren om technologie in je klas te integreren, deze navorming biedt je de kennis en tools die je nodig hebt om je leerlingen echt te motiveren en te activeren.

Je verkent, experimenteert en oefent met verschillende soorten tools die ervoor kunnen zorgen dat leerlingen meer geactiveerd worden tijdens de les door smartphones, tablets of laptops op slimme wijze te gebruiken in de klas. Zo verhoog je hun betrokkenheid en leerrendement.

Volgende digitale tools komen aan bod:

• Mentimeter en Wooclap: stellingen en bevragingen meteen in beeld brengen
  • Padlet: meningen en antwoorden verzamelen, delen en van feedback voorzien
  • Educaplay: online puzzels en oefeningen maken zoals woordzoekers, memory games, kruiswoordpuzzels, invuloefeningen en nog veel meer
  • Edpuzzle: maken van interactieve video's, eventueel gekoppeld aan vragen
  • Podium voor onderwijs: naamkiezers, groepjesmakers en timers die je meteen kan inzetten in de les.
  • Prowise Presenter: een gebruiksvriendelijke educatieve software waarmee je eenvoudig een interactieve les creëert via bv. illustratiess en 3D-afbeeldingen
  • Google Sites: ontworpen materiaal snel en gebruiksvriendelijk tot bij jouw leerlingen brengen.

Na het volgen van deze nascholing:

• ervaar je de meerwaarde van een aantal tools om betrokkenheid en interactie te bevorderen;
  • train je jezelf in het gebruik van meerdere tools;
  • creëer je materialen die het leerrendement, de betrokkenheid en het activeren van de leerlingen verhogen;
  • selecteer en beoordeel je relevante tools voor jouw lespraktijk;
  • sta je open om zelf aan de slag te gaan met zowel bestaande tools als nieuw te ontdekken tools.

Deze nascholing is bedoeld voor leerkrachten lager en secundair onderwijs.

Vereiste voorkennis en vaardigheden voor deelname om optimaal te kunnen profiteren van deze nascholing:

• je dient te beschikken over een redelijke mate van digitale vaardigheden;
  • je kan vlot werken met een computer, inclusief het gebruik van internet;
  • je hebt inzicht in bestandsbeheer (waar staan mijn bestanden?);
  • je hebt ervaring met online platformen en je hebt eerder gewerkt en bent bekend met de basisfunctionaliteiten van digitale leeromgevingen zoals Google Classroom, Microsoft Teams, of andere Learning Management Systemen (bijv. Smartschool);
  • je bent in staat om zelfstandig nieuwe digitale tools en apps te verkennen en te gebruiken voor educatieve doeleinden;
  • je hebt basisvaardigheden in het oplossen van eenvoudige technische problemen die zich kunnen voordoen tijdens het gebruik van digitale tools.

Jean Pierre Pluymers is een enthousiaste senior lerarenopleider met informatica en digitale vaardigheden als specialiteit. Daarnaast heeft hij heel wat expertise vergaard in het domein 'Blended Learning'. Hij heeft ook ervaring in het secundair onderwijs als leerkracht informatica.

Cursuscode: 24/OND/142A

Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Breng je eigen laptop (met voedingskabel) mee, met mogelijkheid tot browsen op het internet

donderdag 6 februari 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)