Je bent hier:
Verhoog het leereffect van je leerlingen bij luisteren en spreken
Verhoog het leereffect van je leerlingen bij luisteren en spreken
Luisteren en spreken zijn zoveel meer dan doelen in een taalles. Recent onderzoek wijst op het verband tussen luisterstrategieën en leesstrategieën, en op het versterkend effect van spreekvaardigheid op kritisch denken, redeneren, argumenteren en (van elkaar) leren. Maar hoe verhoog je het leereffect van je leerlingen bij luisteren en spreken? Hoe til je hun spreekvaardigheid op tot sprekend leren? Ontdek het in deze interactieve nascholing.
Programma
In deze nascholing combineer je observatie, analyse en toepassing. Je leert op een ervaringsgerichte manier werkvormen en evaluatievormen kennen die het leereffect bij luisteren en spreken bevorderen. Vooral de exploratieve gesprekstechniek blijkt heel effectief. Ook maak je kennis met lessen die recent werden ontwikkeld.
Je bestudeert leerlijnen en strategieën voor luistervaardigheid en je leert praktisch haalbare manieren kennen om luistervaardigheid te evalueren en feedback te geven. Daarnaast ontdek je de mechanismen die gesprekken met de klas (onderwijsleergesprek) of tussen leerlingen (coöperatieve werkvormen) doen falen of slagen. Centraal hierbij staan de exploratieve gesprekstechniek en de opbouw naar de moeilijkste van alle spreektaken: het debat. Je maakt kennis met manieren om deze gesprekstechniek te introduceren en in te oefenen in de klas. De basis van deze didactiek is evidence-based, d.w.z. met wetenschappelijk vastgelegde effecten en met succes uitgeprobeerd in de klaspraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- ken je de verschillende luisterstrategieën en help je je leerlingen gradueel luisterstrategieën te verwerven en toe te passen;
- evalueer je op eenvoudige en haalbare manieren luister- en spreekvaardigheid (inclusief zelfevaluatie en peer-evaluatie);
- weet je welke mechanismen onderwijsleergesprekken enerzijds en gesprekken tussen leerlingen anderzijds bevorderen;
- leer je je leerlingen via de didactiek van exploratieve gesprekken beter leren, redeneren, argumenteren en samenwerken;
- herken en evalueer je exploratieve gesprekken van leerlingen via observatie en analyse;
- zet je leerlingen aan tot sprekend leren.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands 1ste, 2de en 3de graad secundair onderwijs. Transfer naar andere vakken is mogelijk. De aangeboden methodiek kan ook in het lager en hoger onderwijs toegepast worden. Een deel van de aanpak is ook bruikbaar in de OKAN-klas.
Begeleiding
Jan T’Sas, licentiaat/master Germaanse Filologie, leraar Nederlands in tso-bso, lerarenopleider aan de Universiteit Antwerpen en auteur van schoolboeken. De workshop steunt op zijn ervaring als leerkracht en op het doctoraatsonderzoek waarmee hij in 2018 promoveerde tot doctor in de Onderwijswetenschappen. Theorie en lesmateriaal over meerdere thema’s biedt hij aan op zijn website www.neejandertaal.be.
Praktisch
Cursuscode:
22/NED/038ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 15 november 2022 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.