Je bent hier:
Versterk de taalvaardigheid van je leerlingen met AI
Versterk de taalvaardigheid van je leerlingen met AI
Voor de meeste leerkrachten Nederlands was de komst van ChatGPT en andere generatieve artificiële intelligentie in de eerste plaats even schrikken. Een tool die betere teksten kan genereren dan het merendeel van onze leerlingen? Wat moeten we daar nu mee? In deze sessie exploreer je hoe je deze tools op een positieve manier kan inzetten voor de les Nederlands.
Programma
We starten met een korte introductie tot generatieve AI: welke tools bestaan er? Hoe werken ze? Waar moeten we op letten als we ze gebruiken in onze lessen? Daarna krijg je meer informatie over het zogenaamde ‘prompten’: hoe kan je een generatieve AI-tool input geven om tot een goede en bruikbare output te komen? En tot slot bespreken we een aantal mogelijke use cases en is er kans om zelf eens uit te testen. Zo testen we mogelijkheden om AI op een zinvolle manier in te zetten tijdens schrijfoefeningen, om oefeningen of voorbeelden te genereren, of om creatieve taalvaardigheid te stimuleren. Als je dacht dat alleen leerlingen hun voordeel konden doen met generatieve AI, think again!
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je basiskennis verworven over generatieve AI en tools als ChatGPT, Bard, Copilot, GEITje,DALL-E, Midjourney, …;
- kan je de mogelijkheden en valkuilen van het gebruik van generatieve AI voor het vak Nederlands identificeren;
- ken je een aantal handige tips om een goede prompt te formuleren en heb je dit ingeoefend;
- heb je kennisgemaakt met een aantal mogelijkheden van generatieve AI voor het vak Nederlands.
Doelgroep
De doelgroep van deze sessie is leerkrachten Nederlands of leerkrachten in OKAN-onderwijs. Voorkennis over generatieve AI mag, maar is niet essentieel.
Begeleiding
Mitte Schroeven werkte meer dan 15 jaar als leerkracht Nederlands en Engels in het secundair onderwijs. Ze werkt momenteel als navormer bij het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More Hogeschool, met een focus op digitale didactiek. Ze is samen met Griet Bogaert auteur van het boek 'Digitale Didactiek Hoe?Zo!' en werkte mee aan het boek 'Wijze Lessen: Digitale Didactiek'.
Praktisch
Cursuscode:
24/NED/048ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 4 oktober 2024 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.