Zoek een nascholing
Je bent hier:   Versterk leesonderwijs en ondersteun kinderen naar leesgroei

Versterk leesonderwijs en ondersteun kinderen naar leesgroei

Deze nascholing is een herwerking van de nascholing 'Leesremediëring: stap voor stap beter leren lezen'.

In deze nascholing leer je hoe je leesonderwijs kan versterken en kinderen effectief ondersteunt bij leesremediëring. Je krijgt praktische handvaten om het leesniveau van kinderen in kaart te brengen en doelen op te stellen. Tools en kennis worden aangereikt om jouw leerlingen gericht te ondersteunen in hun leesontwikkeling. Je leert hoe je succeservaringen creëert, samenwerking met ouders en hulpverleners bevordert en kinderen leesgoesting doet krijgen. Hiermee bouw je aan een positief zelfbeeld en versterk je hun leesmotivatie en doorzettingsvermogen.

Programma

  • Inzicht in leesontwikkeling: Je leert hoe kinderen zich ontwikkelen in lezen en welke didactische principes daarbij effectief zijn. Zo kan je het leesproces beter begrijpen en gerichter ondersteunen.
  • Voorbereiding op leren lezen: Je leert hoe je kinderen kan voorbereiden op het leerproces van lezen, zodat ze met vertrouwen aan hun ‘leesreis’ kunnen beginnen.
  • Leesniveau in kaart brengen: Je leert hoe je het leesniveau kunt monitoren en analyseren zodat je in de klas makkelijker kunt differentiëren en de kinderen kunt ondersteunen.
  • Stappen voorwaarts maken: Je leert hoe je kinderen die moeite hebben met lezen, stap voor stap vooruit kan helpen. Dit doe je door het toepassen van gerichte methodieken en het gebruiken van ondersteunende materialen die aansluiten bij hun behoeften.
  • Samenwerking met ouders en hulpverleners: Je krijgt handvaten om een samenwerking te realiseren tussen ouders, school en hulpverleners. Deze gezamenlijke aanpak versterkt het leer- en leesproces.
  • Succeservaringen waarborgen: Je ontwikkelt vaardigheden om succeservaringen te creëren voor kinderen die moeizaam vooruitgaan en frustraties ervaren. Dit is essentieel voor hun motivatie en doorzettingsvermogen.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • weet je hoe kinderen tot lezen en spellen komen en welke didactische principes daarbij effectief zijn;
  • begrijp je beter het leerproces en ondersteun je kinderen gerichter in hun leesontwikkeling;
  • laat je kinderen die moeite hebben met lezen stappen voorwaarts zetten door gebruik te maken van ondersteunende methodieken en materialen;
  • garandeer je succeservaringen bij kinderen die moeizaam vooruitgaan en frustraties ervaren bij het lezen;
  • bouw je mee aan een positiever zelfbeeld van kinderen met betrekking tot lezen en spellen;
  • ken je enkele nieuwe, sterk doordachte en onderbouwde methodieken en materialen om mee aan de slag te gaan in jouw praktijk rondom lezen en spellen.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, directies/beleidsmedewerkers, leerlingenbegeleiders en logopedisten lager onderwijs die krachtig leesonderwijs willen aanbieden en hierbij willen steunen op wetenschappelijke inzichten.

Begeleiding

Sandrine De Coster is docent aan HOGENT zowel in de opleiding logopedie als in de lerarenopleiding met specialisatie in de leerstoornissen. In haar zoektocht naar kennis rond dyslexie, heeft ze het leesonderwijs al meer dan een decennium grondig onder de loep genomen en gekeken naar factoren die krachtig leesonderwijs garanderen. Ze heeft als missie om het leesonderwijs zodanig te versterken dat er minder kinderen in een negatieve leesspiraal terecht komen.

Praktisch

Cursuscode: 24/LAG/201A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 18 februari 2025 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid