Je bent hier:
Vervolgschoolcoaching in de praktijk: je rol en takenpakket
Vervolgschoolcoaching in de praktijk: je rol en takenpakket
Hoe pak je je job als vervolgschoolcoach het best aan? Wat valt er wel of net niet binnen je takenpakket, wat is je rol en je mandaat als coach en hoe laat je je werkuren zo goed mogelijk renderen? In deze nascholing gaan we daarover samen in gesprek en proberen we op deze (en nog veel andere) vragen een antwoord te bieden.
Programma
We vertrekken vanuit eigen ervaringen en werking: binnen het Vervolgteam Gent werken vervolgschoolcoaches uit de tien OKAN-scholen in Gent en omgeving al jarenlang intensief samen om ex-OKAN-leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen en hun onderwijsloopbaan maximaal te versterken. We nemen je mee in de eigen aanpak en werking en zoomen in op lokale initiatieven. Zo nemen we het draaiboek voor vervolgscholen rond werken met ex-OKAN-leerlingen onder de loep en ons systeem van ondersteuningscoaching, waar secundaire scholen toegewezen worden aan één vervolgschoolcoach van een OKAN-school, die dan instaat voor de opvolging van alle ex-OKAN’ers daar en ook het aanspreekpunt is voor leraren. Vervolgens maken we tijd voor reflectie en uitwisseling over de eigen invulling van vervolgschoolcoaching.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- heb je je eigen aanpak als vervolgschoolcoach beoordeeld en weet je waar je indien nodig kunt bijsturen;
- heb je inzicht gekregen in een aantal manieren om het rendement van je coachingswerk te verhogen;
- heb je kennis verworven over verschillende aanpakken om de job van vervolgschoolcoach in te vullen en kun je die toepassen op je eigen context, aansluitend bij je persoonlijke waarden en de verwachtingen vanuit de regelgeving.
Doelgroep
Vervolgschoolcoaches en andere OKAN-profielen met interesse in of betrokkenheid bij de job van vervolgschoolcoach (zoals OKAN-leraren, OKAN-coördinatoren, taalbeleids- en GOK-coördinatoren, …). Zowel beginners als gevorderden zijn zeer welkom.
Begeleiding
Steven Delarue is beleidsmedewerker taal en meertaligheid bij Onderwijscentrum Gent. Hij volgt er onder meer ook alles rond OKAN-onderwijs op. Hij geeft deze sessie samen met drie vervolgschoolcoaches uit Gentse OKAN-scholen: Seppe De Zutter (HTISA), Géraldine Schockaert (Het Spectrum Gent/Toren van Babel) en Evy Van Laere (GO! Tectura Groenkouter).
Praktisch
Cursuscode:
25/NT2/057Acursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 26 november 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.