Je bent hier:
Waar wacht je op? Taalrijke routines op school
Waar wacht je op? Taalrijke routines op school
Een gemiddelde schooldag bestaat voor kinderen uit heel wat routines en overgangsmomenten. Zonder dat we ’t goed doorhebben, gaat daarbij veel tijd verloren aan ‘wachten’. Toch kun je die routines op een taalrijke manier vormgeven, wachttijden vermijden en leerkansen creëren tijdens zogenaamde ‘dode momenten’.
Programma
In deze nascholing vertrekken we vanuit onderzoek naar het creëren van taalrijke interacties in de klas en routinemomenten op school. Je krijgt inzicht in recente onderzoeksresultaten m.b.t. krachtig taalonderwijs en bijbehorende praktijkvoorbeelden. Daarna ga je concreet aan de slag met jouw eigen klas- en schoolpraktijk. Vanuit het perspectief van een kind bekijk je een dag op school en reflecteer je over hoe je routinemomenten zo taalrijk mogelijk kan invullen en zinloze wachttijden zo veel mogelijk kan vermijden. Je gaat naar huis met concrete ideeën voor je eigen praktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- herken je wachtmomenten gedurende een dag bij jou op school;
- maak je daarvan taalrijke momenten.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich in de eerste plaats op (zorg)leerkrachten kleuteronderwijs en lager onderwijs, maar kan net zo goed gevolgd worden door kinderbegeleiders in de kleuterklas (‘kinderverzorgers’) en in de opvang, beleidsondersteuners, schoolleiders, lerarenopleiders en schoolontwikkelaars.
Begeleiding
Carolien Frijns is postdoctoraal onderzoeker aan Onderwijskunde (UGent). In 2017 behaalde ze haar doctoraat in de Taalkunde over de relatie tussen interactiestijlen van leraren en taalverwerving bij kwetsbare, meertalige kinderen. Als onderzoeker en voormalig lerarenopleider is Carolien gepassioneerd door (tweede)taalverwerving in diverse contexten, taalassessment, professionalisering van (toekomstige) leraren en gelijke onderwijskansen.
Brecht Peleman is als onderzoeker en projectmedewerker verbonden aan het VBJK (Vernieuwing in Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen) en de Universiteit Gent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek. Hij werkt rond thema’s als taal/meertaligheid, diversiteit en professionalisering in kinderopvang en (kleuter-)onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
23/BAS/111ACursusmateriaal en lunchbox inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Ter voorbereiding vragen we je om 5 foto’s mee te brengen (geprint): 3 foto’s van 3 verschillende plekken op school waar je graag bent en 2 foto’s van 2 verschillende plekken op school waar je minder graag bent.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 23 november 2023 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.