Je bent hier:
Wat vertel je me nu? Een verhaal als didactisch hulpmiddel voor het leren van taal
Wat vertel je me nu? Een verhaal als didactisch hulpmiddel voor het leren van taal
Verhalen vertellen is een verrijkende en interactieve manier om taal te leren. Soms moet je echter wat schroom overwinnen bij je leerlingen: ik heb geen verhaal, ik ken niet genoeg taal, ik ga fouten maken… Via talige spelletjes en uiteenlopende oefeningen komen je leerlingen op verhalen, leren jullie ze samen verrijken, naar elkaar luisteren en samenwerken.
Programma
Je maakt kennis met verschillende oefeningen en good practices die plezier in taal leren en de behoefte tot spreken bevorderen. Je ondervindt aan den lijve wat deze oefeningen teweeg brengen: we proberen de meeste uit en bevorderen het gezamenlijk vertel- en luisterplezier.
Deze sessie concentreert zich rond het (her)vertellen van bestaande verhalen en verschillende expressieoefeningen. Je leert bronnen kennen voor eenvoudige verhalen (volksverhalen, urban legends, …). Je krijgt methodieken aangereikt om verhalen te analyseren en te memoriseren. Oefeningen gaan in op opbouw en fantasie. Wat gebeurt er eerst, wat dan, wat daarna? Hoe ziet de context eruit: wie, wat, waar, waarom? Mede aan de hand van vragen van de luisteraars verrijken de vertellers hun verhaal met beschrijvingen, motieven, details, emoties, ... Bekende woordenschat wordt gebruikt in een nieuwe en creatieve context.
Hierbij gaan we steeds zo open en interactief mogelijk aan de slag.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kan je een les(senreeks) samenstellen omtrent verhalen vertellen voor je eigen klasgroep;
- kan je de methodieken aanpassen en apart gebruiken in andere lescontexten;
- ken je ijsbrekers en talige spelletjes die je ook kunt gebruiken in andere lessen of als tussendoortjes in functie van sfeer, concentratie, variatie in manieren van leren, creativiteit en fantasie, …
Doelgroep
NT2-leerkrachten, vervolgcoaches, leerkrachten die lesgeven aan (ex-)OKAN-leerlingen.
Begeleiding
Veerle Ernalsteen is sinds 20 jaar professionele verhalenverteller voor diverse luisteraars. Daarnaast werkte ze als lesgever NT2 in de basiseducatie en was materiaalontwikkelaar en onderzoeker aan het Steunpunt Diversiteit en Leren, UGent. Voor deze sessie put ze uit deze brede poel van ervaring.
Praktisch
Cursuscode:
24/NT2/044ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 27 november 2024 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.