Je bent hier:
Werken aan een cultuur van breed evalueren met het hele team
Werken aan een cultuur van breed evalueren met het hele team
Hoe kan je zorgen dat evaluatie jongeren uitdaagt om hun grenzen te verleggen?
Hoe kan je het team zover krijgen dat ze stappen zetten in breed kijken en evalueren?
Hoe zorg je voor een feedbackcultuur in plaats van een meetcultuur binnen evalueren?
Wat zegt onderzoek over wat werkt binnen evalueren in onderwijs?
Sterke evaluaties motiveren alle jongeren en doen hen groeien, ze vinden er houvast en goesting om steeds verder en dieper te gaan in hun leerproces; ze krijgen gegevens om zichzelf te leren inschatten in hun mogelijkheden en sterktes, ze putten er zelfvertrouwen uit. Tegelijkertijd geeft evaluatie leerkrachten een richting om een betere afstemming te vinden naar wat jongeren echt nodig hebben om te blijven groeien.
Programma
In deze tweedaagse geven we je volgende inzichten mee:
- Hoe kan evaluatie een sterke motivator zijn voor jongeren?
- Hoe kan evaluatie een groeigerichte houding (growth mindset) bevorderen bij jongeren en leerkrachten?
- Hoe kunnen we breed evalueren met verschillende evaluatievormen om meer in beeld te kunnen brengen?
- Hoe kunnen we kijken naar de kwaliteitseisen bij een evaluatie?
- Hoe kunnen we alle leerkrachten meekrijgen in dit verhaal?
- Welke strategieën kan je gebruiken om een evaluatiebeleid te doen landen?
Werkvormen:
- Input met een sterke focus op wetenschappelijke onderbouwing en praktische voorbeelden.
- Oefeningen om inhoud te verwerken.
- Uitwisselingsmomenten tussen verschillende scholen om goede praktijk bij mekaar te verkennen.
- (Creativiteits)methodieken om het denken voldoende open te houden en tot vernieuwende oplossingen te komen.
- Illustraties met videofragmenten.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- heb je inzicht in breed evalueren;
- ben je handelingsbekwaam rond breed evalueren;
- kan je een team mee nemen in het verhaal van breed evalueren;
- ben je handelingsbekwaam rond begeleiden van een team in breed evalueren.
Doelgroep
Directie, middenkader en leerlingenbegeleiders secundair onderwijs
Begeleiding
Ludo Heylen is directeur van CEGO vorming en Consult. Hij is tevens als wetenschappelijke medewerker betrokken bij diverse onderwijsprojecten van KU Leuven. Hij is intensief bezig met activerende werkvormen, breed evalueren, differentiatie en talentontwikkeling en legt daarbij steeds de band met gelijke onderwijskansen. Hij is ook internationaal actief als onderwijsconsultant.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/DR/270ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Visie op evalueren van de school. Documenten rond evaluatiebeleid.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 14 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
vrijdag 14 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.