Zoek een nascholing
Je bent hier:   Werken aan een op groei gerichte leercultuur in de lessen Frans

Werken aan een op groei gerichte leercultuur in de lessen Frans

Als leerkrachten dromen we van een op groei gerichte leercultuur in onze lessen Frans. Die leercultuur kan pas tot stand komen wanneer leerlingen gemotiveerd zijn om te leren omdat zij en hun leerkracht ook geloven dat ze maximaal kunnen leren. Onderzoek bevestigt dat motivatie sterk bepaald wordt door een positief klasklimaat waarin de verwachtingen hoog zijn voor elke leerling en waarin fouten gezien worden als eigen aan het leren. Klinkt allemaal zeer logisch, niet? Maar hoe kunnen we dat dan concreet waarmaken in de lessen Frans?

Programma

De nascholing bestaat uit twee sessies.

In elke sessie reiken we jou wetenschappelijke inzichten en kaders aan waarvan de effectiviteit werd aangetoond en die we vervolgens aan de hand van voorbeelden vertalen naar de concrete lessen Frans. De beide sessies bieden onderzoeksgeïnformeerde inzichten aan die kunnen bijdragen tot een op groei gerichte leercultuur in jouw lessen Frans.

In sessie 1 verkennen we de zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan) als een van de meest prominente motivatietheorieën. We illustreren hoe je deze theorie kan toepassen in de lessen Frans om een positieve impact te hebben op de motivatie van de leerlingen.

In sessie 2 informeren we je over de growth mindset theorie (Dweck), meer bepaald de impact die onderliggende overtuigingen kunnen hebben op het functioneren van leerlingen én leerkrachten in de lessen Frans. De inzichten uit deze theorie worden geconcretiseerd in voorbeelden voor de lessen Frans waarmee je meteen aan de slag kan.

In beide sessies krijg je inhoudelijke input maar er is zeker ook voldoende ruimte voor interactie en reflectie. Op het einde van sessie 1 word je ook uitgedaagd om de aangereikte voorbeelden uit te proberen in je klaspraktijk en daarover te rapporteren in sessie 2.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • benoem je inzichten uit de zelfdeterminatietheorie die relevant zijn om de motivatie van de leerlingen in je lessen Frans te verhogen;
  • schat je de impact in van een fixed of growth mindset op het functioneren van leerkrachten én leerlingen in de lessen Frans;
  • oefen je met onderzoeksgeïnformeerde manieren om de motivatie van de leerlingen in je lessen Frans te verhogen;
  • verwerf je inzicht in hoe je met behulp van concrete interventies een growth mindset in de lessen Frans kan bewerkstelligen.

Doelgroep

Leerkrachten Frans secundair onderwijs.

Begeleiding

Katrien Dewaele is onderzoeker en lerarenopleider Frans aan UCLeuven-Limburg. In haar praktijkonderzoek slaat ze de brug tussen inzichten uit onderwijsonderzoek enerzijds en de concrete talenklas anderzijds. Ze is experte binnen het domein van vreemdetaaldidactiek en deelt deze expertise in coachingstrajecten en publicaties.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 24/FRA/040A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Smartphone met QR-code lezer met oortjes of headset

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Voor sessie 2: opdracht die wordt toegelicht op het einde van sessie 1

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 28 januari 2025 09:00u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)
maandag 5 mei 2025 09:00u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid