Je bent hier:   Werken onder emotionele druk - Ontwikkelen van nieuwe strategieën (leidinggevenden) - live online nascholing

‘Drukkende’ emoties bij jezelf, leerlingen, collega’s ontstaan door een bedreiging van normen, grenzen, verwachtingen, waarden of visie en dreigen problemen tot stand te brengen die ‘blijvend’ van aard durven zijn. Deze langdurige niet-gewenste emoties zoals frustratie, onmacht en kwaadheid tijdig herkennen en ontkoppelen is een kunst om rust te gunnen aan je eigen denken en voelen.

Zorg dragen voor en begeleiden van kinderen of jongeren, in groep of individueel, vraagt vaak heel wat inzet. Lichamelijke en mentale inspanning eigen aan bijvoorbeeld spreken, alert zijn, plannen, beslissen en bewegen wordt vaak onderschat, maar kan je mits een goede nachtrust compenseren.

Daarnaast zijn er ook vaak emoties die je ‘bedrukt’ maken, zoals onmacht, faalangst, frustratie, kwaadheid, ongeduld. Deze emotionele druk is moeilijker te ontkoppelen, de aanleiding verdwijnt niet zomaar, problemen zijn soms ‘blijvend’ van aard.

Hoe kan je nu zelf deze emotionele druk ontkoppelen of draaglijker maken?
We verkennen vier strategieën die vaak gebruikt worden om met deze bedreigingen om te gaan :

• ontkennen of doen alsof er niets is
  • vluchten of uitvluchten zoeken
  • aanvallen of actie ondernemen
  • hulpeloos of ontmoedigd zijn.

Zonder uitkomst én blijvend van aard, worden deze strategieën de oorzaak van heel wat fysieke of mentale klachten. Elke strategie wordt ook positief, als ze benut wordt en naar een gunstig resultaat leidt.

Tijdens deze vorming verken je nieuwe methodes om anders en beter om te gaan met emotionele druk.

Verloop online lesdag:
9.15 uur: verwelkoming
09.30  – 12.00 uur :  deel 1
12.00 – 13.00 uur : pauze
13.00 – 16.30 uur : deel 2
Er worden pauzes voorzien in de voor- en namiddag.

De deelnemers:

• verwerven inzicht in vier strategieën, vier methodes die emotionele druk kunnen ontkoppelen;
  • herkennen strategieën bij zichzelf en ontwikkelen terug een stuk zelfkennis;
  • herkennen strategieën bij de ander en groeien in efficiënter begeleiden van leerling, collega en ouders.

Directies, adjunct-directies, TA(c)’s.

Hendrik Gaublomme is creatief therapeut, teamcoach en yogadocent.
Hij heeft reeds meer dan 20 jaar ervaring in vormingen voor een zeer breed doelpubliek met het accent op stressbestendigheid en burn-out, respectbevordering en gezagsontwikkeling, teamSpirit en teamActivatie en communicatieve vaardigheden.

Cursuscode: 20/DR/244A

maandag 22 maart 2021 09:30u 16:30u via afstandsonderwijs (Zoom)