Je bent hier:
Wiskunde en Computationeel denken? Een perfecte match! - AFGELAST
Wiskunde en Computationeel denken? Een perfecte match! - AFGELAST
Dat wiskunde en computationeel denken gemakkelijk met elkaar te verweven zijn, is algemeen geweten. Maar hoe precies? Tijdens deze nascholing maak je kennis met de concepten computationeel denken, gekoppeld aan wiskundeopdrachten. Een hele reeks inspirerende voorbeelden gecombineerd met handvaten bieden jou een leidraad hoe je doelgericht computationeel denken kan integreren in jouw wiskundevak.
Programma
Op basis van enkele korte activiteiten in Python (Repl.it) herhaal je de basisconcepten computationeel denken uit de eerste graad. Vervolgens pas je zowel de principes van programmeren (sequentie, herhalingsstructuur, keuzestructuur) en de elementen van programmeertalen (variabelen, datatypes, operatoren, parameters, condities, procedures of functies) toe bij het volbrengen van eenvoudige wiskundeopdrachten uit de tweede graad.
In de namiddag ga je verder aan de slag met verschillende integratieopdrachten die je inspiratie bieden om nadien zelf computationeel denken in jouw lessen te integreren. Na deze opstap steek je de handen uit de mouwen en creëer je met de nodige tips en tricks een module met uitdagende, originele en plezante leeractiviteiten.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- integreer je basisconcepten van computationeel denken in wiskundeopdrachten;
- integreer je programmeerprincipes in wiskundeopdrachten;
- gebruik je de tekstuele programmeertaal Python;
- werk je een oefening uit waarbij computationeel denken is geïntegreerd in wiskunde-activiteiten.
Doelgroep
Leerkrachten van de tweede en derde graad secundair onderwijs. Je beschikt over een beperkte kennis van de basisconcepten computationeel denken in de eerste graad. Je hebt reeds beperkte ervaring met Python of een andere tekstuele programmeertaal.
Begeleiding
Koen Cornelis is 3 jaar lang betrokken geweest bij de richting Toegepaste Informatica aan Howest als docent, praktijklector en onderzoeker.
Tegenwoordig is hij naast software ontwikkelaar en UX-engineer bij FTRPRF ook lesgever bij CodeFever vzw.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Laptop en lader
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Voorafgaand aan de nascholing is er een korte bevraging om de beginsituatie in kaart te brengen.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.