Je bent hier:
Wiskunde-leren activeren
Wiskunde-leren activeren
Wiskunde leren omvat inzichten opbouwen en verwerven, die inzichten kunnen toepassen in opdrachten en ze vertalen naar nieuwe situaties… Daarvoor is diepgaand leren nodig dat zich bij de leerling zelf afspeelt. Activerende werkvormen beogen dat de leerling denkt en de leraar dit denken activeert. Een leuke speelse werkvorm zonder diepgaand leren is waardeloos.
Programma
We nemen klassieke en nieuwe werkvormen onder de loep en denken na over de organisatie ervan opdat je je leerlingen voldoende zelf laat denken. We denken na over manieren om activiteiten te ontwerpen die een zo groot mogelijk leereffect hebben. Elke werkvorm kan activerend zijn. Wat zijn voorwaarden voor een goed doceermoment? Hoe voer je een OnderwijsLeerGesprek (OLG) zodat je alle leerlingen aan het denken zet? Wat is een goede activerende werkvorm?
De aanpak is vanzelfsprekend… activerend. Je ervaart doceermomenten en een OLG. Aan de hand van voorbeelden die de lesgever en haar studenten uit de lerarenopleiding van de Educatieve Master vakdidactiek wiskunde ontwikkelden en uitprobeerden, leer je verschillende werkvormen kennen.
Je bekijkt het aanbod met het oog op een transfer naar andere onderwerpen en je eigen lessen.
Doelstellingen
Je leert verschillende activerende werkvormen voor de wiskundeles kennen.
Je krijgt informatie over eerder opgedane ervaringen met het inzetten van activerende werkvormen.
Je kan werkvormen ontwerpen en organiseren die in de les zoveel mogelijk leerlingen aan het denken zetten.
Je kan minstens één onderwerp uit je dagelijks lespraktijk zo aanpassen dat je het wiskundig denken bij (al) je leerlingen activeert.
Doelgroep
Wiskundeleraren van alle graden. De voorbeelden komen uit de context van het secundair onderwijs 2de en 3de graad.
Je hebt geen voorkennis nodig enkel de honger om activerend te werken en wiskundig leren te stimuleren.
Begeleiding
Gilberte Verbeeck gaf jarenlang wiskunde op het Sint-Jozef Instituut, een ASO school in Essen. Ze is praktijkassistente bij de vakdidactiek wiskunde aan de Academische LerarenOpleiding van de Antwerp School of Education.
Praktisch
Cursuscode:
23/WIS/066ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 6 maart 2024 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.