Je bent hier:
Zelf STEM-apps maken voor Android en iOS
Zelf STEM-apps maken voor Android en iOS
Moderne doelstellingen rond computationeel of algoritmisch denken, rond analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria, rond communicatieprotocollen en rond mens-machine interfaces kunnen na deze nascholing op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier gerealiseerd worden.
Door leerlingen zelf apps te laten ontwikkelen die raakvlakken hebben met wiskunde of wetenschappen of éénder welk ander onderwerp kan de Technologie en Engineering component mooi geïntegreerd worden om tot een volwaardig STE(A)M-project te komen.
De deelnemers krijgen de nodige kennis en ervaring om zelf apps te ontwikkelen voor Android of iOS (Android geeft wel meer voordelen).
We beginnen met de klassikale uitwerking van enkele éénvoudige apps, maar u gaat al snel zelf aan de slag om onder begeleiding een app te ontwikkelen op maat van uw leerlingen, graad en lesmateriaal. U kan steeds vertrekken vanuit uitgewerkte voorbeelden en krijgt professionele ondersteuning.
Programma
- Kennismaking Appinventor en Thunkable omgeving a.d.h.v. enkele voorbeelden
- App rond oppervlakte en omtrek
- App rond hoekmeting en waterpas
- App rond automatisch sturen van gps-locatie en sms
- App rond delen van info via cloud
- Definitief installeren van apps
- Uitwerking persoonlijke app (onder begeleiding)
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- ontwerp je een systeem (app) i.f.v. criteria;
- analyseer en werk je algoritmes uit;
- analyseer je een communicatieprotocol;
- analyseer en pas je een mens-machine interface aan.
Doelgroep
Leerkrachten eerste, tweede en derde graad STEM, wetenschappen, wiskunde, talen, techniek, elektronica, elektriciteit, schakeltechnieken, engineering, informatica, automatisatie … kortom elke leerkracht die eens een leuk en haalbaar STE(A)M-projectje zou willen uitwerken.
Een basis computerkennis is vereist.
Begeleiding
Bart Huyskens is reeds 20 jaar leraar elektronica en ICT aan het St.-Jozefinstituut in Schoten. Als STEM-coördinator was hij mee verantwoordelijk voor de uitbouw van een aantal weldoordachte STEM-richtingen. Daarnaast geeft hij nascholingen en ontwikkelt hij lesmateriaal voor kwalitatief en betaalbaar STEM-onderwijs. Bekijk zijn website via www.e2cre8.be en www.stemzone.be
Praktisch
Cursuscode:
23/STM/022AJe kan 's morgens rechtsreeks bij de lesgever een broodje bestellen en betalen. Eigen lunchpakket is uiteraard ook mogelijk.
Jouw bijdrage: 175 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng volgende zaken mee naar de nascholing:
- (opgeladen) tablet of smartphone met Android (meeste functionaliteit) of iOS (momenteel nog iets minder mogelijkheden);
- login en wachtwoord van uw google account.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 16 oktober 2023 |
09:00u |
16:00u |
Sint-Jozefinstituut, Jozef Hendrickxstraat 153, 2900 Schoten |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.