Je bent hier:
ChatGPT: een (vergiftigd?) geschenk voor leraar en leerling? (herhaling 1)
ChatGPT: een (vergiftigd?) geschenk voor leraar en leerling? (herhaling 1)
Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit ons leven en sinds kort uit ons onderwijs. Willens nillens drukken tools zoals ChatGPT ons op de feiten. Maar hoe werkt de tool? Hoe kan jij het inzetten als leraar? Wat is gewenst gebruik en hoe maak je afspraken met je leerlingen rond evaluaties en ongewenst gebruik? In deze nascholing ontdek je samen met collega’s de mogelijkheden, beperkingen en toekomst van deze AI-technologie.
Programma
In deze nascholing krijg je een inleiding in Artificiële Intelligentie als onderzoeksveld en duik je meer bepaald in de wereld van GPT-technologie (ChatGPT, Bing AI, Bard …). Je staat stil bij ongewenst gebruik, plagiaat en de beperkingen van dit soort tools. Je bekijkt daarnaast ook de mogelijkheden, want bij doordacht gewenst gebruik kan deze technologie een meerwaarde betekenen voor jou als leraar en voor je leerlingen. Je leert opdrachten meer robuust te maken, een betere verwerking van input en output en zo toe te werken naar een helder afsprakenkader, een kader met ruimte voor wat mag en wat niet mag.
Doelstellingen
Na deze nascholing kan je:
- in eigen woorden een AI-voorbeeld uit het dagelijks leven duiden;
- de werking van een GPT-model duiden;
- een praktijkvoorbeeld geven van hoe je AI in de klas brengt;
- duiden wat het probleem is met de gekende (plagiaat)detectie en nieuwe GPT-technologie;
- een praktijkvoorbeeld geven van gewenst gebruik van de technologie;
- via een structuur werken aan betere verwerking van input en output voor docenten en studenten;
- de eerste stappen zetten naar het formuleren van een afsprakenkader binnen de vakgroep/school.
Doelgroep
Leraren, directeurs, (graad)coördinatoren, leerlingenbegeleiders, pedagogische ICT-coördinatoren uit alle niveaus, kortom iedereen uit het onderwijsveld die zicht wil krijgen op de mogelijkheden (en beperkingen) van ChatGPT.
Deze nascholing is een algemene inleiding op de mogelijkheden en beperkingen van deze AI-technologie. De taalleerkrachten uit de tweede en derde graad doorstroom- en dubbele finaliteit kunnen in de namiddag de verdiepende sessie AI en taaltechnologie: hoe ga je er effectief mee aan de slag in je taalles (23/TAL/050B) volgen. Deelnemers die ook de verdiepende sessie in de namiddag volgen, kunnen een gratis lunch bekomen.
Begeleiding
Robbe Wulgaert is leraar programmeren, Artificiële Intelligentie en Design Thinking in Gent. Daarnaast is hij vakbegeleider bij het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek B’ aan de Educatieve Master Grieks-Latijn aan de UGent. Samen met zijn studenten ontwerpt hij digitaal lesmateriaal voor de Klassieke Talen.
Website: www.robbewulgaert.be of www.aiindeklas.be
Praktisch
Cursuscode:
23/OND/173BDigitaal cursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen laptop (eventueel met lader)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 16 november 2023 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.