Je bent hier:
Van schok naar zachte landing: tienerscholen als mogelijk antwoord op de overgang van lager naar secundair onderwijs
Van schok naar zachte landing: tienerscholen als mogelijk antwoord op de overgang van lager naar secundair onderwijs
De overgang van het lager naar het secundair onderwijs wordt door veel leerlingen als bruusk ervaren, zo blijkt uit onderzoek. Tijdens deze nascholing bekijk je hoe dit kan verklaard worden, welke projecten in het Vlaamse onderwijs hieraan tegemoet willen komen (zoals tienerscholen) en wat de bevindingen hierrond zijn. Je analyseert wat jij hier concreet mee kan doen op jouw school.
Programma
Tijdens deze nascholing wisselen input, reflectie en uitwisseling elkaar vlotjes af. Aan de hand van duidelijke data analyseer je de huidige situatie: hoe ervaren jongeren in het Vlaamse onderwijs de overgang van lager naar secundair onderwijs?
Daarna bekijk je verschillende manieren waarop het Vlaamse onderwijs reeds tegemoet komt aan die bruuske overgang. Je legt ervaringen van mensen die betrokken zijn bij de tienerscholen samen met jouw ervaringen en die van de andere deelnemers: hoe ervaren jullie de toegenomen aandacht voor welbevinden en motivatie? Welk effect heeft de verbrede eerste graad? Welke andere onderwijsmodellen werden ontwikkeld en hoe worden die ervaren? Welke effecten zien we en welke zijn daarvan wenselijk?
Gewenste en ongewenste effecten verklaar je aan de hand van wetenschap over wat (jonge) tieners nodig hebben om tot leren te komen, en wat je hieruit leert.
Vervolgens maak je een situatieschets van je school en bespreek je samen de mogelijke aanpassingen. Je gaat dus sowieso met concrete actiepunten naar huis.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- beschrijf je welke factoren bijdragen tot een zachtere overgang tussen lager en secundair onderwijs;
- heb je kennisgemaakt met bevindingen van mensen die op de eerste lijn betrokken zijn bij alternatieve projecten, zoals tienerscholen;
- maak je een analyse van welke succesfactoren nu reeds aanwezig zijn op jouw school en hoe die nog versterkt kunnen worden.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich op middenkader, schoolleiders, coördinerend directeurs die actief bezig zijn met de vraag hoe de school de jongeren zo goed mogelijk kan voorbereiden op het secundair onderwijs, én hoe je als secundaire school leerlingen zo vlot mogelijk kan begeleiden in deze overgang. Zowel deelnemers uit de 3de graad basisonderwijs als de 1ste graad van het secundair onderwijs zijn welkom.
Begeleiding
Jan Royackers is volbloed schoolontwikkelaar. Bij Schoolmakers focust hij zich op de begeleiding van scholen in leer- en veranderprocessen. Hij was procesbegeleider bij de opstart van de Brusselse Tienerscholen en zetelt er nog steeds in het schoolbestuur. Gedurende 8 jaar ervaart hij van zeer nabij de do’s en don’ts omtrent tieneronderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
25/DR/318ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Schrijfgerief
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Formuleer voor jezelf een heldere leervraag die gelinkt is aan één van de doelstellingen van deze nascholing.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 20 november 2025 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Goed om te weten
Wil je de werking van een tienerschool aan de lijve ondervinden en in gesprek gaan rond de kansen en uitdagingen, breng dan samen met collega’s een bezoek aan de Tienerschool Het Kompas te Brussel op 26 januari 2026.
Wil je nader ingaan op hoe het ontwikkelen van executieve functies deze overgang zachter kan doen verlopen, dan is de nascholing Klaar voor het middelbaar? Hoe zet je het ontwikkelen van executieve functies hiervoor in? iets voor jou.
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.