Zoek een nascholing
Je bent hier:   WORKSHOP 1 LEERSTOEL: Onderwijskundig leiderschap delen tot op de klasvloer - Hoe haalbaar en gedragen uitdagingen in het onderwijs aanpakken? LIVE ONLINE

WORKSHOP 1 LEERSTOEL: Onderwijskundig leiderschap delen tot op de klasvloer - Hoe haalbaar en gedragen uitdagingen in het onderwijs aanpakken? LIVE ONLINE

De workshop gaat dieper in op de aspecten die aan bod gekomen zijn tijdens de lezing:

We vertrekken van het kernproces in elke school: het leren en de leerling. Daarbij kijken we eveneens bewust naar de ongekwalificeerde uitstroom bij leerlingen, het lerarentekort en de uitstroom van leraren en directeurs, drie uitdagingen gerelateerd aan motivatie en draagkracht. Via het nadenken over enkele didactische gevolgen zoals het creëren van leermotivatie, formatieve evaluatie, taalgericht vakonderwijs en inspelen op diversiteit, focussen we op mogelijke oplossingen. Het ‘GO ALL for learning’ -kader voor schoolontwikkeling (wat staat voor Gedeeld Onderwijskundig en trAnsformationeel Leiderschap via Leergemeenschappen) staat hierbij centraal. Je krijgt overzicht én inzicht in de samenhang van de verschillende elkaar beïnvloedende aspecten.

Programma

De beschrijving en de inhoud van het volledige traject van de Leerstoel Onderwijsvernieuwing en -samenwerking met alle lezingen en workshops vind je hier.

Doelstellingen

De workshop na de lezing gaat dieper in op een aantal essentiële aandachtspunten bij het vertalen van beleid naar de klasvloer:

  • Je verwerft inzicht in de didactische gevolgen van onderwijsuitdagingen in stad Antwerpen (en daarbuiten) en de noodzaak om hier met andere vormen van schoolbeleid en schoolleiderschap op in te spelen.
  • Je kent methodes om visie te ontwikkelen tot op het niveau van leidende principes.
  • Je verwerft inzicht in hoe didactische innovatie gedragen en bottom-up kan ontwikkeld worden via leergemeenschappen en andere vormen van teacher teams en in welke teamarchitectuur nodig is in een school.
  • Je kent methodes om leiderschap te delen via leergemeenschappen, intervisies en beleidsteams en de rol van de procescoach hierbij.
  • Je verwerft inzicht in hoe professionalisering en schoolontwikkeling mede via professionele leergemeenschappen vorm kan worden gegeven en hoe dit ook haalbaarheid en gedragenheid kan creëren voor leraren en directeurs.

 

Doelgroep

Schoolleiders, beleidsmedewerkers en leerkrachten die hun steentje willen bijdragen aan het schoolbeleid en andere geïnteresseerden.

Begeleiding

Prof. dr. Wouter Schelfhout heeft een rijke ervaring in het onderwijs als leerkracht, beleidsmedewerker, onderwijsinspecteur. Momenteel is hij als lerarenopleider verbonden aan Universiteit Antwerpen, waar hij praktijkonderzoek doet naar het optimaliseren van (digitale) onderwijsleerprocessen, school- en professionaliserings-beleid, schoolontwikkeling. Hij ondersteunt scholen vanuit GO ALL for learning®.  Hij is auteur van onder meer het boek “Team school. Leergemeenschappen creëren in onderwijs” (2019).

Praktisch

Cursuscode: 20/DR/246A

Wegens de recente ontwikkelingen in de Covid-19 maatregelen, vindt deze workshop volledig ONLINE plaats.

U ontvangt kort voor datum een link met beknopte handleiding voor Blackboard Collaborate.


Jouw bijdrage: 25 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 12 november 2020 09:30u 12:00u via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen