U bent hier:

Plenumlezing: De aanpak van pesten en cyberpesten op school: een kwestie van pedagogische vrijheid?!

Gie Deboutte, Tenz vzw en UCLL, vrijwillig werkzaam als voorzitter van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten. Hij bouwde ervaring op als leraar, onderzoeker (UAntwerpen, KU Leuven en UCLL) en auteur. Zijn missie bestaat er in het wetenschappelijk onderzoek inzake (cyber)pesten dichter bij het praktijkveld te brengen, het beleid te versterken en bij te dragen tot het kwaliteit van leren en leven van kinderen en jongeren.

Wat houdt Vlaanderen tegen om de aanpak van pesten en cyberpesten grondiger in handen te nemen? Nog altijd wordt ruim 1 op 5 van de schoolgaande jongeren gepest. Ongeveer evenveel jongeren houden zich al pestend staande. Voor 1 jongere op 20 loopt het risico op levenslange schade hoog op. Net daarom pleit het netwerk Kies Kleur tegen Pesten voor een expliciet verwachtingskader voor scholen, voor de oprichting van een wetenschappelijk toegerust en praktijkgericht kenniscentrum en het versterken van de lerarenopleidingen. Deze lezing zoomt in op het waarom van dit pleidooi en reikt handgrepen aan voor al wie ijvert voor optimale zorg in het onderwijs.