Zoek een nascholing
U bent hier:  

Afsluiter: Liefde voor Taal, Moyson-in-Spee

Nederlandstalige performance van zang, podiumpoëzie met begeleiding van piano, gebracht door kleinkunstenares Marlijn Spee (Utrecht) en Yannick Moyson (Antwerpen).

Yannick Moyson heeft een educatief aanbod voor leerlingen van het secundair rond creatief schrijven en podiumliteratuur, waarmee hij al jaren gepassioneerd Vlaanderen en Brussel mee rondtrekt. Via de auteurslijst van Literatuur Vlaanderen kan er tot 15 maal een korting op een lezing aangevraagd worden.

Vanaf januari 2024 mag hij zich ook voor één semester schrijversresident van de Anderlechtse school COOVI noemen.

 

Lezing Elke Peters: Feiten en mythen over woordenschatverwerving

Woordenschat is een belangrijke bouwsteen voor taalvaardigheid. We weten dat woordenschatkennis sterk bepalend is voor goed lees- en luisterbegrip in een vreemde taal maar ook voor schrijf- en spreekvaardigheid. Als je weinig woorden kent, zal je ook weinig taalhandelingen naar behoren kunnen uitvoeren. Toch bestaan er over woordenschatonderwijs nog tal van mythes. In deze lezing doorprikken we een aantal van die woordenschatmythes en illustreren we hoe woordenschatverwerving in de vreemdetalenklas gestimuleerd kan worden.

Elke Peters is professor aan de KU Leuven waar ze onderzoek doet naar vreemdetaalverwerving, taaldidactiek en woordenschatverwerving. Ze is auteur van het boek “Woordenschat aanleren in een vreemde taal. Hoe doe je dat?”.

Lezing Kirsten Schraeyen: Taalvaardigheid in diversiteit - Ondersteuning van leerlingen in het secundair onderwijs

De diversiteit binnen onze samenleving weerspiegelt zich ook binnen het (secundair) onderwijs, waar leerlingen met uiteenlopende sociaal-culturele achtergronden, talen en taalvaardigheid samen uitgedaagd worden in hun leerproces. Schoolteams worden geconfronteerd met de zoektocht naar effectieve manieren om de (school)taalvaardigheid van deze diverse groep leerlingen te versterken, zowel Nederlandsetaalleerders als andere leerlingen met nood aan taalsteun.

In deze lezing belichten we waarom de verwerving van bepaalde (Nederlandse) taalaspecten op deze leeftijd moeilijk blijft en geven we vanuit recent wetenschappelijk onderzoek enkele inzichten over hoe dit aangepakt kan worden in de klascontext.

Dr. Kirsten Schraeyen is als docent en onderzoeker verbonden aan de opleiding Logopedie en Audiologie, onderzoeksgroep Mens en Welzijn van Thomas More. Verder is zij verbonden aan de onderzoekseenheid Gezins- en orthopedagogiek van KU Leuven. Een centraal thema in haar onderzoek is de invloed van meertaligheid op de mondelinge en schriftelijke taalontwikkeling. Ze zet haar expertise ook internationaal in als gastdocent aan verschillende buitenlandse universiteiten en als wetenschappelijk medewerker van o.a. de Research Unit Logopedie van de Anton de Kom Universiteit in Suriname.

Lezing Lisa Hilte: Alle tieners digi-taalvaardig? Hoe taaltechnologie en digitale tekstgenres taalzwakke leerlingen kunnen ondersteunen

Anno 2023 is taal meer dan ooit “digi-”taal: online tekstgenres zoals chatgesprekken zijn niet langer weg te denken uit onze dagelijkse communicatie en ook taaltechnologische toepassingen zoals ChatGPT of Google Translate zijn alomtegenwoordig. Tieners zijn nog steeds de meest fervente gebruikers van digitale genres. Daarnaast vinden zij steeds vaker hun weg naar tools voor taalhulp, ook voor schoolopdrachten. Dat leidt tot bezorgdheid in de leraarskamer en roept educatieve vragen op. In deze sessie onderzoeken we hoe technologie een bondgenoot kan zijn in het onderwijs. Wat zijn de mogelijkheden en valkuilen? Op welke manier kunnen we digitale tools en genres constructief inzetten in de klas? En slagen we erin om zo taalzwakke leerlingen beter te ondersteunen?

Lisa Hilte is doctor in de taalkunde en werkt als lesgever en onderzoeker aan UAntwerpen. Haar onderzoek is interdisciplinair van aard (sociolinguïstisch en computerlinguïstisch). Daarnaast doceert Lisa technische vaardigheden (bv. statistiek) voor de menswetenschappen en geeft ze les over digitale tools en AI in het bedrijfsleven.

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.